Israel Hayom

קודם כל הביטחון

-

הממ״דים הפכו לכיפת הברזל של האזרחים. באשקלון פינו בזמן המלחמה 27 אלף תושבי שיכונים רק בגלל היעדר ממ״דים. רכישת דירות יד שנייה ישנות או שכירתן הצטמצמו פלאים, בגלל שאנשים מחפשים קודם כל ולפני הכל - ביטחון.

נזכיר כאן שנכון להיום רק 44% מהדירות בישראל ממוגנות בממ״דים. במילים אחרות, למעלה ממחצית מהדירות, 1.6 מיליון ליתר דיוק, ללא ממ"ד. זאת, כיוון שההתחדשות העירונית טרם הגיעה אליהן מסיבות כאלה ואחרות, רובן כלכליות וחלקן בירוקרטיות. הידעתם לדוגמה שכיום בפקק צנרת התכנון תקועות למעלה מרבע מיליון דיו רות עתידיות עם ממ"ד, הממתינות לאישור המיוחל בוועדות התכנון? כשליש מהן מיועדות לבעלי דירות שחיים בדירות מסוכנות ללא מיגון.

דפוסי הרכישה של הציבור משתנים מאז אירועי אוקטובר השחור. הכלכלן הראשי במשרד האוצר צופה את ההאטה בדירות יד שנייה חסרות מיגון. “יתכן וירידה זו במשקל דירות יד שנייה ברכישות משפרי הדיור עשויה להיות מוסברת בין היתר בהעדפה גוברת של משפרי הדיור לרכישת דירות עם ממ"ד", נכתב בסקירת הכלכלן הראשי שמתייחסת לחודש הראשון של שנת .2024 ככלל, מאז ה-7 באוקטובר נרשמה עלייה של קרוב 200%-ל בחיפושי דירות עם ממ"ד.

המסקנה היא, ללא ספק, שהצעד הבא שהמדינה צריכה לעשות, בהמשך למתן ההקלות לבניית ממ"דים, הוא להכניס את היד לכיס ולממן. זה אומר ליזום בניית ממ"דים לאותן אוכלוסיות שאין להן אפשרות לעשות את זה בעצמן; ולחזק את הבתים שנמצאים בסיכון גבוה ולא מעניינים יזמים. בואו גם נזכור שחלק לא מבוטל מהשיכונים המוזנחים ביותר הם של הדיור הציבורי – קרוב 50-ל אלף דירות. 95%-כ מהדירות בדיור הציבורי חסרות ממ"דים או מיגון הולם בקרבת מקום. מדובר באבסורד, אם המדינה לא תממן, אז מי יממן? אנשים קשיי יום בדיור הסוציאלי? המדינה חייבת להכניס את היד לכיס.

אודי בלום, מנכ״ל מטרופוליס, מסכם: "בעקבות מלו חמת חרבות ברזל אנו מרגישים שאנחנו נמצאים במציאות נדל״נית אחרת בה תחום ההתחדשות העירונית צובר תאוצה בלתי רגילה. ישנם אזרחים רבים, שבגלל המצב הביטחוני והאתגרים שהוא מביא איתו, מבקשים לקדם תהליך התחדו שות עירונית על מנת למגן את בתיהם בצורה מיטבית. אם בשנים האחרונות ראינו שיש נסיגה מהביקוש למרחבים מוגנים דירתיים (ממ"דים), והסתפקות במרחבים מוגנים קוו מתיים או ציבוריים, היום זה לא המצב. אני מקווה כי בעקבות הביקושים הגוברים להתחדשות יתקצרו התהליכים לקידום פרויקטים, וזאת מתוך בשלות גבוהה של כל הגורמים להתקו דם במהירות לעבר המוצר הסופי".

אודי בלום, מנכ״ל מטרופוליס: "ישנם אזרחים רבים, שבגלל המצב הביטחוני והאתגרים שהוא מביא איתו, מבקשים לקדם תהליך התחדשות עירונית על מנת למגן את בתיהם בצורה מיטבית"

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel