Israel Hayom

ברוכים הפועלים מהודו

-

המלחמה טרפה את הקלפים בענף הבנייה. הסינים שרפו את הגשרים אחרי ששמנו את כל מבטחנו בפועלים הסיו נים. גם מולדובה הפסיקה לשלוח אלינו עובדים מהפחד. 6,000 עובדים זרים מתוך 22 אלף שהיו בארץ ערב השביעי באוקטובר ברחו חזרה לארצם. וזאת, כידוע, כאשר 100-כ אלף עובדי בניין פלסטינים תחת סגר ביטחוני עד הודעה חדשה; התוצאה היא שאתרי בנייה רבים נותרים סגורים או עובדים 50%-ב מהיכולת שלהם, עקב מחסור משמעותי ביו דיים עובדות.

עד כה, התאחדות הקבלנים מיינה בהודו 19 אלף עובדים סה"כ בשני מחזורי גיוס, מתוכם 9,000-כ עובדים יקבלו היתר ויגיעו לארץ. מדובר בשרשרת בירוקרטית מאד מורו כבת הכוללת בדיקות רפואיות של העובדים בארצם, חתימה על אישור נוטריוני, אישור העלאה למטוס, זמן התארגנות עם המשפחות, ועוד. כל אלו מעכבים את הגעת העובדים בחודשיים לפחות, מאשר היה אפשרי ללא כל הבירוקרו טיה. כל יום בלי בנייה הוא נזק אדיר למשק, ואין אחד בענף הבנייה שלא מתעסק בנושא הזה עד היום, כאמור חצי שנה בתוך המלחמה.

כך, ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, טען לאחרונה כי “ממשלת ישראל נכשלה כשלון קולוסאלי בהבאת עובדים זרים. אפשר לתת לה ציון אפס. אם האנשים בממשלה היו עובדים במגזר הפרטי הם היו מפוטרים מזמן. שר האוצר, עם אותה הנחישות של התנגדות להכנסת פלסו טינים לעבודה בישראל, היה יכול להביא לכאן תוך שבועיים אלפי עובדים זרים".

יגאל סלוביק, מנכ"ל התאחדות הקבלנים, הוסיף גם בנוו שא ואמר כי “מדינת ישראל עשתה טעות עוד לפני כן בכך שהטילה את כל הרציפות התפקודית של הבניה והתשתיות בישראל שיסתמכו רק על הפלסטינים. המדינה חייבת לייצר תמהיל שאם חלילה קורה לנו שוב משבר כזה, הענף יכול להמשיך לעבוד. לא במאה אחוז תפוקות אבל לפחות באופן חלקי".

בנוגע לפתרון למצב הקיים, אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כח אדם זר בענף הבנייה, הכריז: “הפתרון המוחלט: שחרור כבלי הבירוקרטיה וחזרה למתווה הגיוס החופשי כפי שהיה בסוף שנות 90-ה עד תחילת שנות האלפיים. בדרך הזו, נוכל להביא לכדי 50 אלף עובדים זרים, מתוך 65 אלף שהמו כסה מאפשרת, תוך חודש וחצי-חודשיים מהיום".

ומה לגבי העובדים הפלסטינים? איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, הסביר כי “במערכת הביטחון יש תמימות דעים כי יש מקום לשחרר לחץ מיהודה ושומרון ולאפשר לפיילוט ראשוני של כמה אלפי עובדים פלסטינים לצאת לדרך".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: “ממשלת ישראל נכשלה כשלון קולוסאלי בהבאת עובדים זרים. אפשר לתת לה ציון אפס"

 ?? ?? צילום: באדיבות תאגידי כח אדם זר לבניה
צילום: באדיבות תאגידי כח אדם זר לבניה
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel