Israel Hayom

הזדמנות אחרונה לעסקה

רה"מ למזכיר המדינה בלינקן: "אם חמאס לא יסכים להצעה - לא תהיה עסקה וניכנס לרפיח" ● בכיר בחמאס: "העמדה שלנו לגבי הטיוטה - שלילית" ● הקבינט המורחב יתכנס היום ● מקור מדיני: "התשובה תהיה מורכבת, ותדרוש מו"מ נוסף"

- שחר קליימן, שירית אביטן כהן ואמיר אטינגר

בעוד בישראל ממתינים לת שובה הרשמית של חמאס להצעה החדשה לעסקה, בכיר בח מאס אמר אתמול לתקשורת הער בית כי הם עדיין דבקים בדרישה להפסקת אש קבועה כתנאי בסיס.

לפי ההערכות במערכת המדינית, חמאס עשוי למסור תשובה מורכבת שתדרוש שיחות נוספות בין הצדדים. זו הסיבה שנקבע להיום דיון קבינט מורחב כדי לדון באפשרויות שעל הפרק ובכללן הפעולה ברפיח. אם תשובת חמאס תתעכב שוב או תי דרש להמשך מגעים - דיון הקבינט עשוי להידחות.

לפי המקור בחמאס, ההצעה של ישראל כוללת ויתורים אמיתיים, אבל סוגיית הנסיגה מהווה מכ שול, והם דורשים לשלב את המילה "מלאה" לגבי יציאת צה"ל מעזה, במקום "מדורגת". לפי העיתון "אל ערבי אל ג'דיד", בחמאס דורשים חזרה ללא תנאים לצפון הרצועה.

בכיר חמאס אוסמה חמדאן אמר אמש בראיון לרשת "אל מנאר": "הבהרנו שהעמדה שלנו שלילית לגבי הטיוטה של המשא ומתן הנוכחי".

חמדאן הוסיף כי הקשר עם מוחמד דף ויחיא סינוואר הוא קבוע: "המג עים נמשכים ויש עדכון קבוע בשטח".

העיתון הלבנוני "אל אחבאר" המקורב לחיזבאללה, פרסם טיוטה כביכול של ההצעה לעסקת חטופים שהוגשה לחמאס. בין היתר דווח כי בשלב הראשון אמורים להשתחרר 33 חטופים לאורך 33 ימים. אם ארגון הטרור יוכל לשחרר חטופים נוספים מאותה קטגוריה, השלב יתארך ל 40 ימים. בקטגוריה זו כלולים מבוגרים, חולים וחטופות - כולל החיילות.

על פי הפרסום, ההצעה שגובשה בין ישראל למצרים מכילה את המפ תחות הבאים לשחרור חטופים בשלב א': 20 מחבלים על חטוף אזרח, ו 40 מחבלים - מחצית מהם אסירים עולם - על כל חיילת חטופה. נציין כי בח מאס דיברו בשבועות האחרונים על דרישתם לשחרור 50 מחבלים על כל חיילת, כך שייתכן שסעיף זה היה נתון למניפולציה.

יתר על כן, פורסם כי ההצעה כו ללת התחייבות של ישראל להפסיק את הטיסות מעל רצועת עזה לאורך היום במשך 8 שעות לפחות. שלב ב' אמור לכלול שחרור של הגברים

והחיילים החטופים, ויהיה עד למג עים על הפסקת אש קבועה. השלב השלישי אמור לכלול שחרור גופות.

גורם בחמאס ניסה אמש לצנן את הציפיות ואמר: "הסיבה שנתניהו רוצה הסכם זה כדי שהצבא יוכל לנוח לפני רפיח. בגלל זה הוא מעוניין בה פסקת אש זמנית ובעסקה שתוריד ממנו את הלחץ הציבורי, לפני שי משיך במלחמה. רק טיפש יקבל את ההצעה הזאת, שכן המצב הנוכחי יאלץ את ישראל לסגת מעזה ללא הסכם וללא עסקאות".

"לא לבטל את רפיח"

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיע אתמול לביקור בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו ובלינקן

נפגשו בארבע עיניים בלשכת רה"מ בירושלים. במהלך הפגישה אמר נת ניהו לבלינקן: "אם חמאס לא יסכים להצעה החדשה, לא תהיה עסקה ויש ראל תחל במבצע ברפיח. לא נסכים לעסקה שכוללת את סיום המלחמה".

רה"מ הציג את מרחב הגמישות שנתן לצוות המשא ומתן בעסקה, אמר שישראל "כבר הלכה כברת דרך", והוסיף: "ישראל תהיה מוכנה להמתין עם רפיח אבל לא לבטל כליל". נת ניהו הסביר שחשוב לא לשחוק את ההישגים ברצועה במתן מעבר חופשי לצפון הרצועה שמאפשר מעבר מח בלים. השניים דנו גם בשותפות של קטאר בשיחות. נתניהו ביקש ללחוץ על קטאר עוד מהצד האמריקני בשביל שזו שתלחץ על חמאס להגיע לעסקה.

במסגרת ביקורו בישראל נפגש בלינקן גם עם שר הביטחון גלנט במעבר הסחורות בכרם שלום. הש ניים ביקרו בקיבוץ ניר עוז וסיירו בין הבתים שנפגעו במתקפת חמאס.

בלינקן ניפגש עם משפחות חטופים אמריקנים וגם יצא אל הפגנת משפ חות חטופים בתל אביב ופנה אליהם: "הבאת יקיריכם זה במרכז כל הדב רים שאנו מנסים לעשות. ולא ננוח עד שכולם - נשים, גברים, אזר חים, חיילים, צעירים וזקנים - יחזרו הביתה".

סערת סטרוק

בצל המו"מ לעסקת חטופים וההמ תנה לתשובת חמאס, הרוחות במער כת הפוליטית המשיכו לסעור סביב הוויכוח בין תומכי ומתנגדי העסקה. הפעם על המוקד היתה השרה סטרוק שאמרה בראיון לגלי צה"ל: "ממשלה שמוציאה מאות אלפי אנשים לקרב למען המטרות שהממשלה הגדירה ובעצם זורקת את מטרות המלחמה לפח בכדי לשחרר 22 או 33 בעוד רוב החטופים נשארים בעזה ללא סיכוי לשחרור מלבד בעצירת המלחמה - אין לה זכות קיום".

באופוזיציה וגם במחנה הממלכתי תקפו את דברי סטרוק. השר טרופר אמר: "אפשר לתמוך במתווה לשח רור החטופים ואפשר להתנגד לו, אבל הצו היהודי היסודי של 'כל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא' אמור לחסוך מאיתנו אמי רות אטומות וקהות לסבל הנורא של החטופים ומשפחותיהם - כמו דבריה של השרה אורית סטרוק. דרכה של היהדות הרבה יותר אנושית ורגישה לחיי אדם, מאשר מי שלפעמים מב קשים לדבר בשמה".

רה"מ הציג את מרחב הגמישות שנתן לצוות המו"מ: "ישראל כבר הלכה כברת דרך. נהיה מוכנים להמתין עם הפעולה ברפיח - אבל לא לבטל כליל"

 ?? ??
 ?? *לפי דיווחים ערביים ??
*לפי דיווחים ערביים
 ?? ?? מזכיר המדינה בלינקן עם משפחות החטופים צילום: אי.פי
מזכיר המדינה בלינקן עם משפחות החטופים צילום: אי.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel