Israel Hayom

הסוף להזמנות מחו"ל? "לתמרץ את הצרכן לרכוש בעסקים מקומיים"

חיים על עלי אקספרס ושאר אתרים מעבר לים? יכול להיות שבקרוב החגיגה נגמרת ● על רקע העלאת המע"מ מ־%71 ל־%81 החל מינואר 2025 - בהתאחדות התעשיינים מציעים לבטל את הפטור ממע"מ ביבוא אישי ● "מהלך שיקדם תחרות הוגנת לעסקים הקטנים והבינוניים"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

צפו שינוי: על רקע העלאת המע"מ מע%71 לע%81 החל מינואר ,2025 בהתאחדות התעע שיינים מציעים פתרון לשינוי הגע זירה - ביטול הפטור ממע"מ ביבוא אישי.

המשמעות היא שהתאחדות התעשיינים מציעה לבטל את הפטור ממע"מ בקניית מוצרים באתרים מחו"ל עד 75 דולר, כדוגמת עלי אקספרס, אמזון, שי־אין, ועוד.

במכתב שנשלח על ידי נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' נכתב כי "על רקע עליית ההוצאה הממשלתית והגידול בגירעון בצל מצב החירום החליטה הממשלה לממן את הגירעון הגדל על ידי העלאת המע"מ מ־%71 ל־%81 החל מתחילת .2025 יחד עם זאת, בימים האחרונים פורסם כי במשרד האוצר בוחנים את האפשרות להקדים את העלאת שיעור המע"מ כבר ל־1 ליולי 2024 כדי להתמודד עם הגידול בהוצאה הממשלתית כבר עתה.

שמועות נוספות, שאנו מקווים כי הן מוטעות, מדברות על אחוז נוסף של מע"מ שיעלה במהלך .2025 מתחשיב המחלקה למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים עולה כי העלאת שיעור המע"מ מ־%71 ל־%81 בששת החודשים יולי-דצמבר 2024 תניב לקופת המדינה תוספת הכנסה בגובה של כ־1.4 מיליארד שקלים. בהנחה שהעלאת המס תוריד את הביקוש – צפוי המהלך להניב למדינה הכנסה פחותה. מותר לציין כי העלאת שיעור המע"מ משפיעה על כלל אזרחי ישראל ללא הבדל ומעמיקה את הנטל הכלכלי ואת יוקר המחיה באופן גורף".

"פגיעה בעסקים"

כאמור, כפתרון מציע תומר לבטל את הפטור ממע"מ בקנייה מאתרים בחו"ל. במכתבו כתב כי "בשעה שאנו מחפשים אחר כל מקור הכנסה אשר ביכולתו לצמצם את הנטל על אזרחי המדינה, ממשיכה המדינה להעניק פטור גורף ממע"מ בגין יבוא אישי עד 75 דולר, תוך הפסד עצום להכנסות המדינה ופגיעה עמוקה בעסקים המקומיים, בכושר התחרות ובש

וויון. למעשה, בניגוד למגמה בעולם ממשיכה ישראל לתמרץ את הצרכן הישראלי לרכוש מוצרים ביבוא אישי על פני רכישה בעסקים מקומיים".

לדברי תומר, "במקום לפגוע בכלל אזרחי ישראל על ידי הקדמת העלאת המע"מ אשר תניב בסך הכל 4.1 מיליארד שקלים, ניתן במהלך פשוט ומתבקש להביא להקלה על הציבור הישראלי ולקדם תחרות הוגנת לעסקים הקטנים והבינוניים בישראל על ידי ביטול הפטור ממע"מ ביבוא אישי אשר יניב בשנת 2024 תוספת של יותר ממיליארד שקלים להכנסות

המדינה, ומשם הכנסה שנתית קבועה וצומחת בסך שלא יפחת מ 5.3 מי ליארד שקלים".

תומר הוסיף ואמר ל"ישראל היום": "קודם כל, אנחנו מתנגדים להעלאת מיסים, אבל זו עובדה מוגמרת בגלל הגירעון ההולך וגובר ואני לא יכול לבטל את זה. תקציב המדינה נבנה על 6.6% גירעון, ולכולנו ברור שנ עבור את ה .8% האופציה הכי קלה זה להעלות את המע"מ, אבל מע"מ זה מס שפוגע רוחבית בכל השכבות, וזאת בנוסף לכל ההתייקרויו­ת וב נוסף ליוקר המחיה. זה יהיה סיפור קשוח. במקום זה אפשר לבטל את הפטור ממע"מ שהוא לא הגיוני.

"כיום, כשהצרכנים מזמינים מוצ רים מ'שי אין', 'טמו' או 'עלי אקספ רס', הם לא משלמים מע"מ בקנייה עד 75 דולר. לעומת זאת, אם קונים בישראל בחנות כלי כתיבה של שו שנה, משלמים מע"מ וזו תחרות לא הוגנת, ובנוסף היבוא כל שנה גדל והוא יגיע לפי הערכות ב 2025 ל 2 מיליארד דולר.

התחרות צריכה להיות הוגנת. אם חנות בישראל צריכה להוסיף 17% מע"מ, ובקרוב ,18% זו תחרות לא הוגנת והיא תפסיד. גם ככה באתרים כמו טמו זול יותר באופן משמעותי, אז שיוסיפו לזה מע"מ.

ביטול הפטור ממע"מ לא ימנע מהצרכנים להמשיך ולייבא ביבוא אישי. ככל שהמחירים בעולם זו לים משמעותית הם יישארו זולים גם אם יתווסף להם מע"מ. ההבדל היחיד הוא שהתחרות תהיה בתנאים שווים ושהמדינה תפסיק להפלות לרעה את המגזר העסקי שלה לעו מת ספקי חוץ. העלאת המע"מ זו הפ גיעה הכי קשה לציבור כי זה כולל את הצרכים הכי בסיסיים כמו אוכל. במקום זה אפשר להימנע באמצעות גביית מע"מ ממי שיעשה יבוא אישי. גם ככה חלק גדול מהיבוא האישי זה אוסף של שטויות. אנשים קונים

פריטי אופנה וגאדג'טים שלא בטוח שצריכים. אם מחליטים להטיל מיסוי, לא צריך לעשות זאת על חשבון הצ רכנית משדרות שקונה קוטג' או הצ רכן שקונה מטרנה בקריית שמונה".

"רק הגברת תחרות"

בני בוחניק, מייסד קבוצת "כזה אני רוצה ! ‪"I Need it‬ שעוסקת בצ רכנות וביבוא אישי, הגיב לדברים ואמר: "בכל פעם אנחנו נתקלים באטימות ובחוסר הבנה מצד גורמים שונים בענף העסקי לגבי יוקר המ חיה בישראל. זאת במיוחד כשאנחנו 'חוטפים' כל בוקר הודעות ועדכונים על עליות מחירים, בעיקר בתחומי מוצרי הצריכה והמזון, תחומים שסו בלים במיוחד מחוסר תחרות.

"זה מלמד אותנו שרק הגברת הת חרות תצליח לאזן וללחוץ על המ חירים ועל יוקר המחיה. כמעט בכל המוצרים והתחומים שבהם היבוא האישי תוסס ופעיל אנחנו עדים לת חרות עזה ובריאה יותר במחירים, מה שמקל ולו במעט על יוקר המחיה.

"הגיע הזמן שתהיה התמקדות בהורדת חסמי יבוא, ביורוקרטיה, פתיחת השוק לתחרות, הקלות מול הרגולטור כדי להפוך את השוק לת חרותי ומשוכלל יותר ופחות בפגיעה בצרכנים.

"במידה שהרגולטור לא מוצא פת רונות להגדלת התחרות ולשכלל את השוק המקומי עם עוד שחקנים חזקים ובינלאומיי­ם - אז כדי להקל על יוקר המחיה יש אפילו להרחיב את הפטור ממע"מ ביבוא אישי ולהעלות את הרף ל 500-300 דולר להזמנה, ובכך לה רחיב את התחרות, לצד הורדת הרגו לציה ביבוא אישי. זה יוביל להגדלת היקף הצרכנים שישוו מחירים וירכשו מחו"ל ובכך יגרמו לתחרות וללחץ על המחירים בשוק המקומי. בסוף, הדבר היחיד שממתן התייקרויות ומ ביא להורדת מחירים זה תחרות, ויש להרחיב את הכלים שיש לציבור".

ד"ר רון תומר: "אם חנות בישראל צריכה להוסיף 17% מע"מ, ובקרוב ,18% זו תחרות לא הוגנת והיא תפסיד"

התאחדות התעשיינים מציעה לבטל את הפטור ממע"מ בקניית מוצרים באתרים מחו"ל עד 75 ד'

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? ד"ר רון תומר צילום: אורן בן חקון
ד"ר רון תומר צילום: אורן בן חקון
 ?? ?? סמוטריץ' צילום: אורן בן חקון
סמוטריץ' צילום: אורן בן חקון
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel