Israel Hayom

דבקו במטרה

משבר הקיצוץ בשכר איים לפרק אותה - ועבר לבסוף ללא פגע ● עונה שלמה מחוץ לבית העמידה אתגרים אדירים ויוצאי דופן - ויצרה חיבור מיוחד ● מכבי ת"א רחוקה 40 דקות מפיינל פור היורוליג - הישג כמעט לא ייאמן בהתחשב בנסיבות ● "היא הפכה את הקושי לדבק שמחבר בין השחקנים"

- יעקב מאיר

הכדורסל האיכותי שמכ בי ת"א משחקת והאופי ששחקניה מפגינים הם תוצאה ישירה של חבורה שהתמודדה העונה עם קשיים ואתגרים שקבוצות רגילות לא מתמודדות איתם.

עונה שלמה משחקים השחקנים בצהוב מחוץ לבית. הם עברו עשרות טיסות ביחד, שיחקו ללא קהל והיו צריכים למצוא את האנרגיות בתוכם. חלקם אף היו תקופות ממושכות רחו קים מהמשפחה ומהחברים. באמצע הם התמודדו עם משבר הקיצוץ בשכר שאיים לפרק את הקבוצה, פציעות משמעותיות של שחקני מפתח, כושר ירוד של חלק מהכוכבים ושחקני רכש שהתקשו להשתלב.

בדרך לחודשיים וחצי המדהימים האחרונים מכבי עברה גם תקופות לא טובות, תבוסות לא נעימות והתפר קויות שגרמו לתהיות לגבי המאמן וחלק מהשחקנים. על הכל היא התגב רה, וכעת היא רחוקה 40 דקות מעלייה לפיינל פור לראשונה אחרי עשור.

"שכר, פציעות והפסדים אלו דב רים שכל קבוצה מתמודדת איתם בכל עונה", אומר עודד שעשוע, כדורסלן עבר וכיום מאמן מנטלי שעוסק בפי תוח יכולות אישיות של ספורטאים. "זה שהם היו רחוקים מהבית ומה משפחה תקופה כל כך ארוכה והיה להם בעצם רק זה את זה אפשר להם חיבור מאוד חזק בין השחקנים והצוות וגם כלפי המועדון. אפילו המשפחה שלך לא איתך, בטח בתקופה מור כבת כשאנשים חיפשו כתף תומכת. זה משהו משמעותי שמייצר חיבור ולמעשה מוביל למה שאנחנו רואים מהם עכשיו".

ואכן, במכבי השקיעו רבות בשי חות עם השחקנים ובדאגה לרווח

תם. עוזר המאמן גיא פניני, שבעונה שעברה עוד שיחק עם רוב השחקנים, היה אחראי על "התחזוקה" של רבים מהם, ובמועדון העמידו לרשות מנהל הקבוצה עמי ביטון משאבים רבים כדי לדאוג לצורכי השחקנים בבלגרד. דירות מפוארות ומרווחות נשכרו להם באחת השכונות היוקרתיות בבירה הסרבית עם נוף מרהיב הצופה לעבר נהר הסאווה. בהזדמנויות המעטות שהיו השחקנים הורשו לנסוע למש פחותיהם כדי להתאוורר מעט.

"ניהול נכון של קשיים ומשברים מצמיח ומחזק", אומר עודד קרבצ'יק, מאמן מנטלי בכיר שעבד עם כדור

סלנים מפורסמים כמו עומרי כספי, ליאור אליהו ויובל זוסמן ועובד כיום גם עם האלוף האולימפי ארטיום דו לגופיאט. "מכבי הפכה את הקושי לדבק שמחבר את השחקנים. הם גם השתמשו בסיטואציה שבה המדינה נמצאת כדי לתת כוח ודרייב לק בוצה כמייצגת של ישראל והכניסו מחויבות בשחקנים. כשמכניסים מש מעות לשחקנים הנכונים היא נותנת להם כוח. מכבי היתה יכולה להתפרק מהסיטואציה, אבל ידעה לנצל את הקשיים ולהפוך אותם לחוזק".

עודד קטש, מנהל אירועים

שחקנים במכבי ת"א מספרים כי עודד קטש הוא אחת הסיבות המר כזיות לכך שהקבוצה נשארה מחוב רת ומאוחדת וששחקנים לא עזבו או התייאשו למרות כל הקשיים.

השקט שמשרה המאמן הצהוב והעו בדה שלא איבד את הראש גם בתקו פות הקשות אחרי הפסדים כואבים גרמו לשחקניו להישאר גם הם במס לול ולהיות מחויבים אחד לשני.

"ברגע שהנהג נותן את התחושה שהסיטואציה מנוהלת ושהוא שולט במצב - זה מכניס ביטחון ורוגע בשחקנים", אומר קרבצ'יק. "קטש

משדר שהוא מנהל את האירועים ולא האירועים מנהלים אותו. ככל שהשחקנים יותר רגועים הם יכולים יותר לממש את הפוטנציאל שלהם, ורואים את זה על מכבי במשחקים החשובים".

הרוח של קטש חלחלה גם לשאר המועדון ואירועים חריגים הוחלקו בצורה שקטה. החל מהפוסט הפרו

פלשתיני ששיתפה אשתו של ווייד בולדווין )שגם התנצלה( ועבר ללא תגובה משמעותית ועד העבירות הט כניות הרבות של בעלה. גם משבר קיצוץ השכר נוהל בצורה חלקה ולא פגע בקבוצה.

"עודד זה המנהיג של המערכת, וכשהשחקנים רואים שהמנהיג פועל בצורה שקולה ושומר על קור רוח זה משפיע עליהם", מסביר שעשוע. "אני בטוח שהוא גם עשה דברים אקטיבית בתוך הקבוצה ובשיחות עם האנשים כדי לשמור את כולם. בכלל, נראה מבחוץ שנוצר שם צוות מאוד מחויב, ובסיטואציה כזו מגיע קרדיט לכל המערכת. מועדונים אחרים היו יכו לים לקרוס, כי כשיש אתגרים קל מאוד לברוח לתירוצים, אבל מכבי ידעה לפרוח בתוך הסיטואציה".

איך להתמודד עם הלחץ?

כעת, אחרי כל ההתמודדות, האתגרים וההתעלות, מכבי ת"א רחוקה ניצחון אחד מהעפלה לחצי גמר היורוליג. אם היא תנצח הערב את פנאתינייקו­ס, היא תיסע בסוף החודש לברלין ותשתתף באירוע השיא של הכדורסל האירופי.

"הדבר הכי חשוב בספורט תחרותי הוא היכולת שלך להגיע חדש ומלא באנרגיות גם אחרי הפסד וגם אחרי ניצחון", מנתח שעשוע. "זו עבודה של כל שחקן בפני עצמו. הם צרי כים להביא את עצמם במוכנות מלאה למשחק שהוא סיטואציה שונה לגמ רי מהמשחק הקודם ומתחיל מאפס".

"השחקנים צריכים להיות ממוקדי משימה ולא תוצאה, בלי לחשוב מה יקרה אם ינצחו או יפסידו", מסכם קרבצ'יק. "ברגע שאתה חושב על התוצאה ומה יקרה אם לא, אתה יכול להיכנס ללחץ. הייתי מייעץ לצוות המקצועי לא לדבר על חשיבות המ שחק והמשמעויות שלו, כי השחקנים כבר יודעים את כל זה. צריך לדבר איתם על המשימות הפרטניות של כל אחד מהם, וככה יגדל הסיכוי שהם יבואו מרוכזים ומפוקסים".

"מכבי היתה יכולה להתפרק מהסיטואציה הזאת, אבל היא ידעה לנצל את הקשיים ולהפוך אותם לחוזק"

 ?? צילום: אלן שיבר ?? פניני. "איש התחזוקה" של השחקנים
צילום: אלן שיבר פניני. "איש התחזוקה" של השחקנים
 ?? ?? ניבו וקולסון בחיבוק חם. "נוצר חיבור מאוד חזק בין השחקנים" צילום: אודי ציטיאט
ניבו וקולסון בחיבוק חם. "נוצר חיבור מאוד חזק בין השחקנים" צילום: אודי ציטיאט

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel