Israel Hayom

"אני צופה 7-6 מדליות, הלוואי שיותר"

- אורן אהרוני

ליו"ר הוועד הפראלימפי בישראל משה מטלון יש תוכניות גדולות לעתיד, אבל הוא נאבק למען ההצלחה כבר במשחקים בפריז ● הוא חושש מהתגובות בעולם: "האנטישמיות גואה" ● ומאוכזב מהיחס בארץ: "לצערי הכדורגל תמיד בכותרות, והספורט הפראלימפי לא נמצא במקום שהוא ראוי לו" ● כתבה אחרונה בסדרה

שנים רבות שמשה )מוץ( מטלון פועל למען הספורט הפרא לימפי. מי שנבחר בספטמבר האח רון לתפקיד יו"ר הוועד הפראלימפי בישראל מרותק לכיסא גלגלים מאז שנפצע קשה בשנות ה 70 ברמת הגו לן, עת שירת במסגרת הנח"ל )בח טיבת הצנחנים( והיה מעורב בתאונת משאית מלאת תחמושת. הוא הצט רף לארגון נכי צה"ל ב 1992 ובמשך שבע שנים (2008-2001) שימש כיו"ר הארגון, עד שפרש כדי להפוך חבר כנסת מטעם מפלגת "ישראל ביתנו" .(2013-2009)

ב 1976 השתתף במשחקים הפרא לימפיים במונטריאול בתחרויות הטלת כידון והדיפת כדור ברזל, וכעבור שנים רבות היה ראש המשלחת הישראלית למשחקים באתונה 2004 ובייג'ינג .2008 הוא ישוב ויעשה זאת במש חקים בפריז.

"אנחנו עדיין בהכנות ומשתדלים לעשות את המקסימום למען הספור טאים מכל הבחינות", סיפר ל"ישראל היום" מטלון, שיחגוג בשבוע הבא את יום הולדתו ה .71 "זו כמובן תקופה מאתגרת, קודם כל מבחינה ביטחו נית, אבל גם כלכלית. אין תקציב מדינה ועוד לא קיבלנו שקל להמשך הפעילות. אני מקווה שבקרוב נקבל משהו. יש הבטחות שהתקציב שלנו לא ייפגע, אבל אנחנו לא יודעים אם יקוימו. לכן קשה לנו מאוד לדעת לאן אנחנו הולכים.

"אני מקווה ששר הספורט מיקי זוהר יעמוד במילותיו ויעזור לנו להביא כבוד למדינת ישראל, בעיקר בת קופה הזאת, כשאנחנו מאוד זקוקים לראות את הדגל הישראלי מתנוסס ואת המנון התקווה מושמע. זה יכול להביא קצת דמעות של שמחה וסיפוק לאזרחי ישראל".

ברמה הספורטיבית, איך אתה רואה את ההתקדמות של הספורט הפראלימפי?

"אני חושב שיש לנו תוצאות טו בות, עם סיכויים טובים למדליות. יש לנו ענפים מאתגרים כמו שחייה שעשינו בה קפיצת מדרגה, כדורשער, קיאקים, טניס, בוצ'ה וטאקוונדו עם אלוף עולם. גם בקליעה יש לנו אלוף עולם. אני סומך גם על שאר הענפים שהתק דמו. בכל מקרה, אסור לנו לתת יד לשום סיטואציה שבה לא נכין את הספו רטאים באופן המיטבי ולכן אנחנו גם דואגים לגייס תרומות. למרות שהקשב כרגע הוא לא אלינו אלא למלחמה, יש אנשים שמאמי נים בנו".

אז מה היעד בפריז?

"אם נגיע ל 7-6 מדליות זה יהיה הישג בלתי רגיל. אני אומר את זה בצנעה, כי אנחנו עם לא צנוע, וצו

פה כמות כזאת של מדליות. הלוואי שיהיו יותר".

"זכינו לכתף קרה"

מטלון הזכיר את השפעת המלח מה על ההכנות של המשלחת הפרא לימפית, שצפויה לכלול 31 ספור טאים, אבל מבהיר שאין כוונה להוריד בשל כך את רף הציפיות: "אנחנו אי של שפיות ומשקיעים את כל הזמן והמשאבים כדי להביא את הספורטאים למצב הכי נוח. הם מתאמנים ורושמים הישגים בתחרויות, ואנ חנו מנסים לבודד אותם מהמצב. זה כולל השקעה גדולה בשיחות, במנטורים - מעטפת שלמה שנרתמה". ובכל זאת היו בעיות. "נכון. בטניס לא יכולנו לצאת לתחרויות. אני מקווה שהם יופי עו בכל זאת במשחקים כי יש עוד תחרויות במקומות שאפשר להגיע אליהם. נעשה את המקסימום להביא את הכבוד למדינה".

אתם גם מכינים את הספורטאים לתנאים הלא פשוטים שאולי צפויים להם, עם הפגנות וקריאות מחאה מצד הקהל?

"אנחנו מתכוננים לזה יחד עם הלי גה נגד השמצה, שאני מאוד מעריך אותה על שנרתמה לזה. ביוני תהיה סדנה לכל חברי המשלחת כדי לתרגל מקרים ותגובות, כשכאב הראש הגדול הוא טקס הפתיחה והתהלוכה משער הניצחון לכיכר קונקורד. נקווה שהט קס יעבור בסופו של דבר לאצטדיון".

קראת להשעות ספורטאים התו מכים בטרור. זה הרתיע?

"זכינו לכתף קרה ברמה הבינ לאומית. אנחנו רואים מה קורה גם בתחומים האחרים - האנטישמיות גואה. נענינו רק בתשובות לקוניות כמו 'אנחנו קוראים לשלום במזרח התיכון ותומכים בנפגעים מכל צד'. גם כשהוצאתי מכתב ליו"ר הוועד הפראלימפי העולמי והזכרתי לו ששחטו ואנסו תינוקות, נשים ויל דים, הוא ענה: 'אנחנו נגד אלימות מכל צד'. צריך לזכור שאנחנו מדי

נה אחת קטנה והוא צריך להמשיך להיבחר על ידי הרבה מדינות ערביות, כך שהצביעות חוגגת".

עד כמה חשוב לייצג את המדינה דווקא בימים כאלה?

"אין מטרה נשגבת מכך, וכולם נר תמים כדי להניף את דגל המדינה בגאון. זאת לא קלישאה - אני אומר זאת כישראלי, כנכה צה"ל. חייבים לתת לאזרחי ישראל את הכבוד הזה. עם ישראל זקוק לזה".

מעזה ללוס אנג'לס

לשאלה האם הספורטאים הפרא לימפיים זוכים לכבוד שמגיע להם, מטלון עונה בצורה ישירה: "לצערי הכדורגל תמיד היה בכותרות והס פורט הפראלימפי לא נמצא במקום שהוא ראוי להיות בו. אולי עכשיו, עם כמות הפצועים שהצטרפה אלי נו, זה ישתנה. אנחנו כבר מזהים את הפוטנציאל וכבר עוסקים בפרויקט 'מעזה ללוס אנג'לס ,'2028 כשאנח נו מביאים את הספורט לבתי החולים ולמרכזי השיקום. ועם חזון ומעטפת רחבה יותר ניערך לקראת האולימ פיאדות העתידיות. עם שינויים מת בקשים נדע ליחצן את עצמנו ולהביא את הנושא הזה למרכז סדר היום".

איך אתה רואה את הספורט הפ ראלימפי בישראל בעוד עשור?

"אם נעשה את הצעדים הנדרשים ויעמדו לרשותנו כל אנשי המקצוע הנכונים והתקציבים, אז יש מקום לאופטימיות. אנחנו אנשי עשייה וחזון, ורוצים להחזיר עטרה ליושנה. כרגע כולנו ממוקדים בפריז, אבל אני רוצה למשל להחזיר את ענף הכדורסל לקדמת הבמה, להקים נבחרת נשים בענף. אני רוצה גם לקדם את הרוגבי, את הרכיבה באופני מסלול, את ג'ודו העיוורים, וגם את האתלטיקה שהיתה בעבר מקצוע שהיינו מאוד טובים בו".

 ?? ??
 ?? צילום: איגוד הטאקוונדו בישראל, דניס סקרטוב ?? אסף יסעור )משמאל(. אלוף עולם
צילום: איגוד הטאקוונדו בישראל, דניס סקרטוב אסף יסעור )משמאל(. אלוף עולם
 ?? ?? עמי דדאון. תקווה בבריכה
עמי דדאון. תקווה בבריכה
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel