Israel Hayom

החלטת ביידן מתגמלת את הטרור

- אריאל כהנא

הסנטור הרפובליקני לינדזי גרהם, אומר בראיון מיוחד ל"ישראל היום" שהתנהלות

ממשל ביידן מול ישראל בסוגיית אספקת הנשק תשדר מסר שלילי לסעודיה ● "זה מחזק את הנרטיב שאנחנו שותפים לא מהימנים" ● על ביידן: "יש לו בעיה פוליטית, והוא מנסה לפתור אותה באמצעות שינוי המיצוב הצבאי של ישראל"

הסנטור הרפובליקני, לינדזי גרהם, שב שנה האחרונה פעל רבות לקידום הסכם שלום בין ישראל לסעודיה, אומר כי החלטת הנשיא ביידן לעצור את משלוחי הנשק ליש ראל, תגרום לריאד לחשוב מחדש אם היא יכולה לסמוך על ארה"ב.

בראיון טלפוני ל"ישראל היום" שנערך אמש, אמר גרהם כי "ההחלטה הזו יוצרת לארה"ב תדמית של שותף שאי אפשר לסמוך עליו. היא מתגמלת את הטרור ומענישה את קורבן הטרור - ישראל. איני יכול להאמין שנשיא אמריקני קיבל החלטה לעצור משלוחי נשק לישראל, בזמן שהיא מותק

פת על ידי שלושה גורמים שפועלים להשמדתה: איראן, חיזבאללה וחמאס. ההחלטה הזו היא פרס לטרור ולחמאס. סינוואר ודאי שמח עכשיו. זה מסבך הרבה יותר את סוגיית החטופים. והעולם תוהה איזה שותף היא ארה"ב. יש פה טעות בחישוב, שיקול דעת נורא, בכל מה שקשור להתמודדות עם האסלאם הקיצוני".

כיצד תשפיע ההחלטה של ביידן על המאמ צים להגיע להסכם בין ארה"ב, ישראל וסעודיה?

"לסעודים יהיה יותר קשה עכשיו. הם רוצים הסכם הגנה עם ארה"ב, אך כעת יחשבו אם הם רוצים להיקלע למצב של ישראל, שבו ארה"ב מנסה להשתלט על ניהול המלחמה שלה. חמאס ואיראן רואים בהחלטה הזו ניצחון".

מה צריכה ישראל לעשות לנוכח ההחלטה הזו?

"ישראל צריכה לכבד את ארה"ב אך לא לע צור את המלחמה אפילו לרגע אחד, אלא לחתור להשמדת חמאס, ועדיף מוקדם מאשר מאוחר. אל תינעלו להחלטות שיאריכו את המלחמה. תנו לממשל ביידן להבין שאתם תמשיכו בכל מקרה. עשו הכל להביא את החטופים. הממשל רוצה לה שתלט על המיקרו טקטיקה של ניהול המלחמה, ואומר לישראל: 'תילחמו לפי הדרך שלנו'. על כך אני אומר לישראלים שהתשובה שלהם לביידן צריכה להיות ."DON'T

"זה מחליש את מעמדנו בעולם"

כיצד תשפיע עצירת הנשק לישראל על תדמית ארה"ב בעולם ובפרט במזרח התיכון?

"זה מחזק את הנרטיב שאנחנו )ארה"ב( שותפים

לא מהימנים. ואף אחד לא רוצה לצעוד על קרקע לא בטוחה. אם נמנע נשק מישראל, זה יחמיר את הבעיות שלנו כאומה בנוגע למעמדנו בעולם. אנ שים יתחילו לתהות - ערב הסעודית למשל - האם כדאי לעשות עסקים עם ארצות הברית? אם אעשה איתם הסכם - האם ישתלטו על הביטחון הלאומי שלי? זה מגדיל את הסיכויים שסין תפלוש לטייוואן, כשהם יראו אותנו נוהגים כך כלפי השותפה שלנו".

גרהם הדגיש כי רוב הציבור האמריקני תומך בישראל. "העם האמריקני אתכם. לרגע אחד אל תפקפקו בכך שהעם האמריקני אתכם, כי האנשים שרוצים להרוג אתכם, רוצים גם להרוג אותנו. אני יכול להבטיח לך שהסנטורים הרפובליקני­ם אתכם, ושיש עדיין הרבה דמוקרטים שמאמינים שליש ראל יש את הזכות להשמיד את חמאס מהר ככל האפשר. אני פועל באופן דו מפלגתי בעניין הזה".

דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר אתמול כי, "הנשיא ביידן השמיע את ההתנגדות לפעולה בר פיח שוב ושוב באופן ישיר לנתניהו, כניסה לרפיח לא תקדם את המטרה של להביס את חמאס". לפי קירבי, "ארצות הברית לא מתרחקת מישראל. הנ שיא התכוון כי ימשיך לספק לישראל את היכולות שהיא צריכה, כולן. אבל הוא לא רוצה שקטגוריות מסוימות של נשק אמריקני ישמשו בסוג מסוים של מבצע במקום מסוים".

גרהם הביע תקווה שהממשל ייסוג בו מהחלטה בימים הקרובים, לאחר שיתפרסם דו"ח מחלקת המדינה אודות שמירת זכויות האדם במהלך המ לחמה על ידי צה"ל. "אני מקווה שהם יסיקו שלא הפרתם את החוק הבינלאומי. אם כך יקרה, אולי נוכל לשים את נושא עצירת הנשק מאחורינו", אמר גרהם. הוא הדגיש כי צה"ל עושה ככל שלאל ידו כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, ואילו חמאס מתחבא בתוך האוכלוסייה האזרחית כדי לפגוע בישראלים. "אנחנו לא סיפקנו מים ומזון ליפנים ולגרמנים במלחמת העולם השנייה, רעיון כזה לא היה מתקבל יפה אז", הוא מזכיר.

גורמי שמאל רדיקליים

לדברי גרהם, ביידן קיבל את ההחלטה בגלל לחצים של גורמי שמאל רדיקליים במפלגה הד מוקרטית. "אני חושב שההחלטה מוּנעת מבעיות פוליטיות פנימיות שעמן מתמודד ביידן. הוא מקשיב לגורמים הקיצוניים ביותר של המפלגה הדמוקר טית. ויש לו בעיה פוליטית כאן בבית שהוא מנסה לפתור באמצעות שינוי המיצוב הצבאי של ישראל". וזה יעזור לו פוליטית? "רוב האמריקנים יראו בזה עוד סימן של הפרה. 80 אחוז מהאמריקנים מעדיפים את ישראל על פני חמאס".

"ישראל צריכה לכבד את ארה"ב אך לא לעצור את המלחמה אפילו לרגע אחד, אלא לחתור להשמדת חמאס, ועדיף מוקדם מאשר מאוחר. תנו לממשל ביידן להבין שתמשיכו בכל מקרה"

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? כוחות צה"ל נערכים מול רפיח
צילום: אי.פי.אי
כוחות צה"ל נערכים מול רפיח צילום: אי.פי.אי
 ?? ?? תמשיכו, עשו הכל כדי להחזיר את החטופים. גרהם
צילום: אי.פי
תמשיכו, עשו הכל כדי להחזיר את החטופים. גרהם צילום: אי.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel