Israel Hayom

וושינגטון חייבת להבין - הכרעת חמאס היא עניין קיומי

-

"שבעה וחצי חודשים אחרי הטבח, ואנשים כבר שכחו שחמאס יצא למתקפת הטרור הזו נגד ישראל ולקח חטופים. אני לא שכחתי ולא אשכח" - כך הצהיר הנשיא ג'ו ביידן בוושינגטון, יומיים בלבד לפני ששיגר איום דרמטי - לעצור את אספקת הנשק ההתקפי לישראל, אם תפלוש לרפיח.

לפני חודשיים בחמאס בירכו על הימנעותה של ארה"ב בהחלטת מועצת הביטחון בנושא עזה, אך הפעם התאפקו מלהגיב פומבית. עם זאת, אפשר להניח שהם מודים לאללה על שהעמיד להם רווח והצלה ממקום אחר.

בחמאס מבינים שוושינגטון חותרת להביא לסיום המלחמה כמעט בכל מחיר. ביד אחת ארה"ב לוחצת את ישראל להגיע לעסקה שתאפשר לחמאס לשרוד, להשתקם צבאית ואף לשדרג את מעמדו ברצועת עזה, ביו"ש ובאזור כולו. ביד השנייה פעו לת צה"ל ברפיח נחסמת, על ישראל נכפה לפתוח את מעבר כרם שלום למרות מטח הרקטות שממנו נהרגו ארבעה חיילי צה"ל, ולהגדיל את הסיוע ההומניטרי - אף שרובו מגיע לחמאס. נוסף על כך ישראל נאלצת לפתוח את מעבר ארז שהותקף ב 7 באוקטובר ולקדם את הרציף הימי.

ממשל ביידן משרטט לקהילה הבינלאומית את המתווה שבו יש לפעול כדי לנתב את ישראל לאפיקים אחרים, תוך שהוא רומז כי סל מנופי הלחץ שברשותו טרם מוצה.

כשמלאכתו נעשית בידי אחרים, חמאס יכול להמשיך ולהתעקש על דרישותיו המוגזמות במו"מ, ולנצל את הזמן כדי להתכונן להמשך המערכה, להגנה ולהתקפה. אין לשלול את האפשרות כי בחסות המציאות שהתפתחה ברפיח הוא מצליח גם לה בריח או לייצר אמצעי לחימה, אפילו כעת.

זהו מצב שפוגע בישראל - במאמץ לשחרור החטופים ולהכרעת חמאס בעזה, ומ עביר מסר מעודד ומסוכן לאויבינו.

המחלוקת הנוכחית גם מספקת הזדמנות להתבונן על האבסורד בעמדה האמריקנית. גדודי חמאס באזור זה מהווים חמישית מהכוח הצבאי של הארגון, והם גם אחראים על רצועת הגבול בין עזה לעולם החיצון, שדרכה מתבצעות ההברחות. האם מישהו באמת חושב שניתן למוטט את שלטון חמאס בלי לפעול ברפיח? ככל הידוע, למרות הצהרו תיו הממשל האמריקני לא סיפק עד כה תוכנית חלופית ריאלית שתוכל לספק זאת.

באשר לטענות נגד ישראל על היקף הפגיעה באוכלוסייה הבלתי מעורבת: אין בעולם אח ורע ליחס הנמוך שבין מספר הטרוריסטים למספר הבלתי מעורבים מבין ההרוגים. אך נטל הגנת האוכלוסייה לא צריך להיות מונח רק על כתפי ישראל. האם בוושינגטון חשבו על האפשרות לשכנע את מצרים לאפשר מקלט הומניטרי זמני ברפיח המצרית? בימים שבהם ארה"ב ואירופה מסייעים במיליארדי דולרים למצרים, אפשר היה לדון גם באופציה הזו.

סוגיה נוספת שבמחלוקת נוגעת לרצון בוושינגטון להפקיד את הניהול האזרחי בעזה בידי "רשות פלשתינית משופרת", או חלופה אחרת לחמאס. בבית הלבן היו שמחים להכריז שמנעו מלחמה אזורית, חידשו את הסחר העולמי בים האדום, סייעו בהחלפת השלטון בעזה, החיו את הדיון על המדינה הפלשתינית והובילו לשותפות אזורית חדשה שבמרכזה ישראל וסעודיה. זה כביכול פתרון מושלם לקובייה ההונגרית, אך ככל שמתקרבים מבינים שהקובייה תקועה. עם כל חשיבותה, אי אפשר לפרוס את השטיח החגיגי של הנורמליזצי­ה עם סעודיה לפני שמיישרים את הרצפה שמתחתיו.

וושינגטון חייבת להבין שעבור ישראל של אחרי 7 באוקטובר הכרעת חמאס בעזה הפכה להיות עניין קיומי. הדרך היחידה לסיים את הלחימה בעזה היא לתת לישראל לנצח ולא לעצור אותה. הפוך לגמרי ממה שהממשל עושה כעת.

הכותב מכהן כראש מכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית

האם מישהו באמת חושב שניתן למוטט את שלטון חמאס בלי לפעול ברפיח? למרות הצהרותיו, הממשל האמריקני לא סיפק עד כה תוכנית חלופית ריאלית

 ?? ?? האם בוושינגטון ניסו לשכנע את מצרים לקלוט פליטים? רפיח
צילום: אי.אף.פי
האם בוושינגטון ניסו לשכנע את מצרים לקלוט פליטים? רפיח צילום: אי.אף.פי
 ?? ??
 ?? ?? מאיר בן שבת
מאיר בן שבת

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel