Berita Harian

3 warga Myanmar mati ditetak rakan senegara

Perselisih­an faham punca lapan lelaki serbu, serang empat mangsa

- Oleh Nur Izzati Mohamad

Mengerikan. Itu yang boleh digambarka­n apabila lapan lelaki warga Myanmar menyerang dan menetak empat pekerja kilang yang juga warga Myanmar sehingga ada yang hampir putus leher.

Dalam kejadian pada jam 6.35 pagi di Taman Nagasari, Prai di sini, mangsa, Naing Win, 28, Kyaw Hoe, 33, dan rakan mereka berusia 26 tahun yang belum dikenali, mati di tempat kejadian akibat cedera di muka, kepala dan luka di seluruh badan termasuk ada yang putus tangan ditetak dengan parang.

Seorang lagi rakan mangsa yang berusia 33 tahun turut parah dalam serangan ketika mereka sedang bersiap untuk ke tempat kerja.

Perselisih­an faham dan dendam dipercayai punca lapan lelaki yang menaiki empat motosikal menyerbu dan menyerang mangsa.

Punca selisih faham

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Datuk Razarudin Husain, berkata siasatan awal mendapati berlaku pergaduhan di antara mangsa dan kumpulan penyerang apabila cuba mempertaha­nkan diri sebelum terpaksa melarikan diri.

“Kejadian dipercayai berpunca daripada perselisih­an faham antara pekerja kilang yang mendorong berlaku pergaduhan antara mereka sehingga mengakibat­kan dua mangsa ditemui mati di luar rumah dan seorang lagi di dalam kawasan rumah.

“Seorang lagi mangsa yang parah sedang dirawat di Hospital Seberang Jaya (HSJ) dan berada dalam keadaan kritikal,” katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Difahamkan, ketika kejadian ada 13 penghuni di asrama yang disewa pihak pengurusan kilang bagi menempatka­n 17 pekerja Myanmar, selain beberapa lagi asrama kilang sama di kawasan berdekatan.

Razarudin berkata, pihaknya menahan seorang rakan mangsa yang tinggal di asrama sama yang dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan penyerang bagi membantu siasatan kes mengikut Seksyen 312 Kanun Keseksaan.

 ?? [FOTO AMIR IRSYAD OMAR/BH] ?? Anggota polis mengusung mayat mangsa dipercayai ditetak sehingga mati di hadapan asrama mereka di Taman Nagasari, Prai, semalam.
[FOTO AMIR IRSYAD OMAR/BH] Anggota polis mengusung mayat mangsa dipercayai ditetak sehingga mati di hadapan asrama mereka di Taman Nagasari, Prai, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia