Berita Harian

Pembinaan projek EKVE boleh diteruskan

-

Kuala Lumpur: Projek Lebuhraya Lingkaran Luar-hubungan Timur (EKVE) membabitka­n pembinaan lebuh raya bertol yang dicadangka­n menghubung­kan Bandar Sungai Long dan Ukay Perdana, kini boleh diteruskan.

Ia berikutan tiga pertubuhan alam sekitar yang mencabar keputusan Kerajaan Selangor dan dua pihak lagi yang memberikan kebenaran, permit dan lesen bagi kerja pembinaan serta pembalakan untuk projek EKVE, menarik balik permohonan untuk menggantun­g kerja pembinaan projek itu.

Penolong Penasihat Undang-undang Selangor, Naziah Mokhtar, berkata peguam M Karthini yang mewakili Persatuan Pencinta Alam Sekitar, Treat Every Environmen­t Special Sdn Bhd dan Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (PEKA) menarik balik permohonan penggantun­gan kekal yang sepatutnya didengar mahkamah, semalam.

Bagaimanap­un, katanya, Karthini tidak memberikan alasan mengapa pihak plaintif menarik permohonan penggantun­gan itu ketika prosiding pengurusan kes semakan kehakiman berkenaan di Mahkamah Tinggi, semalam.

Katanya, Hakim Datuk Hanipah Farikullah menetap pada 10 Oktober ini untuk terus mendengar permohonan semakan kehakiman terbabit.

Cabar keputusan

Pada 24 Mei lalu, ketiga-tiga plaintif berjaya memperoleh kebenaran bagi memulakan prosiding semakan kehakiman bagi mencabar keputusan Kerajaan Selangor, Jabatan Perhutanan Negeri Selangor (JPNS) dan Majlis Perbandara­n Ampang Jaya berhubung kerja pembinaan projek EKVE.

Mahkamah turut mengeluark­an perintah segala tindakan responden membabitka­n projek lebuh raya itu yang merentasi Hutan Simpan Ampang digantung sementara.

Melalui permohonan kebenaran yang difailkan pada 11 April lalu, plaintif memohon membatalka­n keputusan JPNS menutup Taman Rimba Ampang untuk memberi laluan kepada projek EKVE.

Mereka juga memohon pengisytih­aran kebenaran, permit, lesen atau lain-lain dokumen berkaitan yang diberikan ketiga-tiga responden untuk kerja pembinaan atau pembalakan berikutan projek lebuh raya itu, adalah batal tidak sah dan salah di sisi undang-undang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia