Berita Harian

Ngauman raja ban dar

Yam aha Y15ZR penu hi k eperlu an pem inat k apcai

-

Rekaan dinamik dan terkini yang diterapkan dalam model keluaran Yamaha ini sudah cukup membuatkan peminat kapcai telan air liur.

Walau pu n sekali imbas, bahagian lampu depan seakan-akan model Yamaha LC135, namu n Y15ZR menampilka­n rekaan tersendiri yang cu ku p menarik mengiku t keperlu an semasa.

M alah rekaan baharu ju ga menjadikan­nya lebih moden selepas diterapkan dengan konsep rekaan baharu Yamaha yang ju ga boleh dilihat pada model berkapasit­i tinggi dan dilengkapi lampu LED terang di bahagian hadapan.

Pelu ang BH Auto menu nggang u ji model ini cu ku p mengu jakan kerana Yamaha terkenal dengan kapcainya yang menawarkan gaya dan prestasi memberangs­angkan dalam kelasnya.

Yamaha Y15ZR berwarna biru cu ku p menarik kerana digabu ngkan dengan warna kelabu yang menaikkan seri kapcai terkenal oleh kebanyakan penu nggang kapcai di selu ru h M alaysia.

Enjin satu silinder

Y15ZR menggu nakan enjin satu silinder empat lejang SOH C

150cc penyeju kan cecair yang digu nakan u ntu k memacu nya, selain ditala u ntu k mendapatka­n ku asa 15hp dan 13.8Nm tork.

Seperti kebanyakan orang, penu lis ju ga teru ja u ntu k menu nggang u ji Y15ZR ini memandangk­an ia ditawarkan dengan kapasiti besar bagi sebu ah kapcai yang ringan, selain menerapkan sistem su ntikan bahan api yang lebih cekap.

Berdasarka­n tu nggangan penu lis, Y15ZR ini mampu menempu h perjalanan lebih 100 kilometer bagi setangki penu h.

M enggu nakan setangki penu h 4 .2 liter, penu lis memu lakan tu nggang u ji bermu la dari ibu pejabat H ong Leong Yamaha

M otor Sdn Bhd di Su ngai Bu loh ke Balai Berita New Straits Times Press (NSTP) di Jalan Riong, Bangsar sebelu m ke Taman Tasik Titiwangsa dan ke Pu trajaya, sebelu m kembali ke Balai Berita NSTP.

Ketika berhenti mengisi minyak di stesen minyak di Bangsar, minyak masih berbaki du a bar. Ia ternyata menjimatka­n bahan api walau pu n pu rata kelaju an tu nggangan penu lis sekitar 100 kilometer sejam (km/j) dengan pecu tan maksimu m 130 km/j.

Lebih pantas

Kelebihan Y15ZR sememangny­a boleh dirasa teru tama apabila mu la memecu t, yang mana tu jahannya lebih pantas dalam semu a keadaan serta gear. M alah, pu lasan pendikit dan klac ju ga amat ringan.

Pengendali­an Y15ZR ju ga mu dah, ringan dan selesa yang mana ketika mengambil selekoh sistem su spensi berfu ngsi dengan baik dan memberikan penyerapan yang meyakinkan.

Dengan meter digital baharu yang diterapkan Y15ZR, anda ju ga boleh melaku kan kira-kira penggu naan bahan api ini dengan lebih mu dah kerana ia dilengkapi dengan kiraan tersebu t.

Untu k tu nggangan harian, anda perlu menambah kotak barangan di bahagian belakang bagi menempatka­n baju hu jan atau topi keledar kerana di bawah tempat du du knya tiada ru ang simpanan.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? Pena mpila n Ya ma ha
Y15Z R ba ha ru lebih segar de nga n ciri ta mba ha n.
Pena mpila n Ya ma ha Y15Z R ba ha ru lebih segar de nga n ciri ta mba ha n.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia