Berita Harian

Senaman jeda elak kelesuan

-

Proses latihan ulangan tingkat pengambila­n oksigen

Pada mulanya, senaman ini dikenali sebagai latihan daya tahan kerana mementingk­an aspek kepantasan.

Tujuan utama latihan jeda diperkenal­kan adalah untuk menambah kecekapan sistem tenaga anaerobik supaya ia mampu meningkatk­an kebolehan individu.

Ini adalah latihan saintifik dan mengandung­i ulangan pada satu jarak ditetapkan dengan masa pemulihan antara latihan dalam bentuk berjalan, berjoging atau aktiviti lain yang bersesuaia­n.

Jeda juga membawa makna ‘kerja dan rehat’ membabitka­n pelaksanaa­n aktiviti dan di antara set aktiviti. Kebanyakan ahli sukan dan atlet mengamalka­n latihan ini untuk meningkatk­an kepantasan mereka.

Dikawal denyut nadi

Atlet yang melakukan aktiviti berterusan selama 10 minit berhadapan dengan kelesuan dan menyebabka­nnya berhenti daripada terus melakukan aktiviti berkenaan.

Sebaliknya, bagi atlet yang menjalani latihan jeda, mereka mampu mengatasi kelesuan dan mendapat oksigen mencukupi seterusnya meneruskan aktiviti lebih daripada satu jam.

Latihan jeda dikawal oleh kadar denyutan nadi yang juga adalah latihan untuk jantung. Aktiviti dan latihan ini dilakukan dalam pelbagai rutin berlainan, tetapi menekankan aspek larian pantas dalam jarak tertentu untuk beberapa kali.

Latihan ini banyak dilakukan dalam sukan olahraga dan sukan permainan seperti basikal dan bola sepak.

Latihan jeda membantu atlet mencapai kecergasan fizikal dalam masa lapan minggu dengan melakukann­ya sebanyak tiga kali seminggu.

Cara lakukan latihan jeda

Menerusi latihan jeda, tubuh dilatih menjalani senaman atau beban kerja tertentu secara bertubi-tubi dan berulang-ulang dengan rehat secara aktif di antara dua rutin yang dilakukan itu.

Rehat yang diberikan itu boleh dipenuhi dengan senaman ringan seperti berjalan atau berjoging.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia