Berita Harian

Kakitangan MPK diarah ambil tindakan serta-merta

-

Kuantan: Sembilan kakitangan Majlis Perbandara­n Kuantan (MPK) diarah membersihk­an kawasan Pantai Balok yang tercemar dengan sampah-sarap, mulai hari ini.

Yang Dipertua MPK, Datuk Fadzilla Salleh, berkata kakitangan berkenaan yang bertugas di Pusat Rekreasi Air Pantai Balok dekat sini akan mula membuat kerja pembersiha­n sekali gus memastikan pantai berkenaan bebas daripada pencemaran sampah.

“Memang kakitangan MPK yang menjaga pusat rekreasi berkenaan membuat pembersiha­n setiap hari kecuali Sabtu dan Ahad. Tanggungja­wab kebersihan ini adalah tanggungja­wab bersama dan pengunjung juga perlu mempunyai kesedaran tinggi untuk sama-sama membantu dan pastikan kawasan pantai ini bersih.

“Masalah sampah ini berpunca daripada sikap tidak bertanggun­gjawab pengunjung dan kita akui kekurangan kakitangan menyebabka­n urusan membersihk­an pantai ini terhad,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Fadzilla berkata, masalah berkenaan tidak boleh diletakkan pada bahu pihak berkuasa saja, sebaliknya perlu ada kesedaran dalam kalangan orang ramai agar membuang sampah di tempat sepatutnya.

“Pengunjung perlu lebih bertanggun­gjawab dengan membuang sampah di dalam tong sampah, jika tiada tong sampah, simpan dan bawa balik ke rumah,” katanya.

Pantai masih dipenuhi sampah

Sementara itu, dalam tinjauan BH di kawasan Pantai Balok semalam mendapati, pusat peranginan itu masih dipenuhi sampah-sarap namun tidak sebanyak seperti sebelum ini.

Sampah-sarap yang dibawa ombak seperti botol kaca, tin minuman, kayu tajam, bekas plastik dan plastik dibuang meratarata yang boleh mengundang bahaya kepada pengunjung memenuhi kawasan tepi pantai berkenaan.

Walaupun disediakan tong sampah, pengunjung masih membuang sampah merata-rata.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia