Berita Harian

Memahami program sebenar

-

Program simulasi Haji Cilik 2016 diadakan bertujuan memberi pendedahan kepada kanakkanak, meskipun mereka bukanlah kumpulan jemaah sebenar.

Ketua Pegawai Eksekutif LCISB, Roslan Nordin, berkata simulasi program itu memberikan pendedahan dan praktikal kepada peserta cilik memahami serta menghayati ibadat haji, di samping memahami pengajaran di sebaliknya.

“Mungkin kebanyakan kanakkanak pernah menghantar ahli keluarga ke lapangan terbang untuk ke Makkah, tetapi ramai tidak tahu tujuan datuk nenek atau ibu bapa ke sana. Justeru, program ini dapat memberi kefahaman mereka mengenai ibadat haji,” katanya.

Katanya, sebelum ini program tidak membabitka­n pelajar secara keseluruha­nnya, berikutan disertai banyak tadika berorienta­sikan Islam lain.

Berjalan lancar

“Jadi buat kali pertama, program ini disertai cawangan LCISB seluruh Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya. Alhamdulil­lah, semua berjalan lancar.

“Semua peserta yang mengikuti program ini juga berasa seronok dan ada antara mereka yang sudah memahami keadaan sebenar menunaikan haji, sekali gus menanam keazaman untuk mengerjaka­n Rukun Islam kelima itu,” katanya.

Turut hadir, Ketua Pegawai Akademi dan Pengasas LCISB, Sabariah Faridah Jamaluddin, yang menceritak­an pengalaman awalnya memulakan tadika

Islam yang hanya mempunyai 12 murid.

“Dari situ, kami berkembang hingga 280 cawangan di seluruh negara, termasuk satu di Jakarta, Indonesia. Alhamdulil­lah, modul pembelajar­an berteraska­n Islamik, Inggeris dan kreatif,” katanya.

Yang turut hadir, Pengerusi Program Simulasi, Haji Cilik

Little Caliphs 2016, Mustafa Kamal Wahab.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia