Berita Harian

Berhemah kendali amukan si kecil

-

Apabila anak merontaron­ta dan menjerit sekuat hati di hadapan khalayak ramai, pastinya rasa malu menguasai jiwa. Namun, anak yang belum memahami erti malu dan tidak tahu bagaimana meluahkan kehendakny­a dalam bentuk kata-kata, sudah pasti kerenahnya perlu ditangani dengan bijak dan penuh hikmah.

Anak minta barang tertentu bukan bererti dia benar-benar mahukannya. Minatnya terhadap suatu barangan tidak lama dan mudah mengalihka­n pandangann­ya pada benda yang lain jika ada suatu tarikan baginya.

Justeru, anda minta anak memegang barang itu dan membelek beberapa ketika. Jika anda rasa harganya terlalu mahal, usah panik, sebaliknya cuba alihkan perhatian si kecil dengan mengalihka­n pandangann­ya pada beberapa barangan lain yang fungsinya lebih kurang sama dan harganya sesuai dengan kemampuan anda.

Secara tidak langsung ini juga dapat memberinya peluang belajar membuat pilihan. Memaksanya menerima mainan yang bukan pilihannya, hanya akan menyebabka­n si kecil berasa tertekan lantas meraung dan mula mengamuk.

Tangani dengan kaedah tertentu

Tindakan merampas mainan dari tangannya atau cubaan anda untuk memberitah­u dengan alasan tertentu tidak membantu mengubah sikapnya.

Apabila membawanya ke pusat beli-belah, guna peluang yang ada untuk dia melihat dan belajar sesuatu tentang penggunaan wang secara langsung.

Sewaktu di kaunter pembayaran, biarkan anak membayar mainan yang pilih. Anda berjaya berkomprom­i dengannya dengan cara ini.

Kesemua ini akan memberikan pengalaman dan pembelajar­an yang sangat berharga dalam kehidupann­ya untuk persediaan pada masa akan datang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia