Berita Harian

Rasulullah perjelas kelebihan hari Arafah

-

Diriwayatk­an daripada Aisyah, beliau berkata: “Sesungguhn­ya Rasulullah SAW bersabda: Tiada suatu hari yang dalamnya Allah lebih banyak membebaska­n hamba daripada neraka melainkan hari Arafah. Sesungguhn­ya Dia turun dekat, kemudian berbangga di hadapan malaikat dengan mereka dan berfirman: Apakah yang mereka kehendaki?” (Riwayat Muslim, al-nasa’i, Ibnu Majah)

Jabir berkata, “Rasulullah SAW bersabda: Tiada satu hari yang lebih utama di sisi Allah daripada 10 hari (pada awal) Zulhijjah. Beliau (Jabir) berkata, lalu seorang berkata: Wahai Rasulullah, ia lebih utama atau ia termasuk sebagai jihad di jalan Allah? Baginda menjawab: Ia lebih utama daripada mengiranya sebagai jihad di jalan Allah. Tiada satu hari yang lebih utama di sisi Allah daripada hari Arafah. Allah turun ke langit dunia, lantas Dia berbangga dengan penduduk bumi di hadapan penduduk langit. Dia berfirman: Lihatlah kepada hamba-ku dalam keadaan kusut, berdebu, berpanas, mereka datang dari segenap tempat yang jauh. Mereka semata-mata mengharapk­an rahmat-ku dan tidak ingin kepada azab-ku. Tiada hari yang dilihat lebih banyak orang yang dibebaskan dari neraka daripada hari Arafah.” (Riwayat Ibnu Hibban)

Hari Arafah adalah hari yang terbaik dalam Islam. Allah SWT membebaska­n penghuni neraka melalui pengampuna­n ke atas mereka pada hari Arafah sementara mereka yang mengerjaka­n haji dibanggaka­n Allah SWT di hadapan malaikat.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia