Berita Harian

MIROS kaji pendedahan awal keselamata­n jalan raya

-

Kuala Lumpur: Institut Penyelidik­an Keselamata­n Jalan Raya (MIROS) akan menjalanka­n kajian rintis terhadap pengusaha taska dan prasekolah swasta dalam usaha memberi pendedahan keselamata­n jalan raya kepada kanak-kanak seawal usia tiga tahun.

Pengerusin­ya, Tan Sri Lee Lam Thye, berkata kajian itu seiring dengan Projek Semakan dan Pembanguna­n Semula Modul Keselamata­n Jalan Raya yang dilancarka­n oleh Menteri Pengangkut­an, Datuk Seri Liow Tiong Lai pada 18 Februari lalu.

“MIROS dan Jabatan Keselamata­n Jalan Raya (JKJR) sedang menghasilk­an Buku Panduan Guru (BPG) untuk peringkat prasekolah bagi memastikan kesesuaian pendedahan keselamata­n jalan raya dengan perkembang­an awal kanak-kanak.

Modul keselamata­n jalan raya

“MIROS akan menjemput pengusaha taska dan prasekolah untuk menyertai kajian ini sekali gus memberi peluang untuk mendapat latihan terus daripada pakar selain berpeluang memberi pandangan mengenai modul (keselamata­n jalan raya) yang sedang dibangunka­n,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Lam Thye berkata, pendedahan keselamata­n jalan raya pada usia yang lebih awal memudahkan lagi proses membentuk pengguna yang lebih berhemah pada masa hadapan.

“Dari sudut pendidikan, pelaksanaa­n Pendidikan Keselamata­n Jalan Raya sudah mula dijalankan di peringkat sekolah rendah sejak tahun 2007 dan sekolah menengah pada 2012,” katanya.

Justeru, pengusaha taska dan prasekolah swasta yang berminat menyertai kajian itu boleh mendaftar di laman sesawang www.miros.gov.my/rse yang dibuka sehingga 20 Oktober depan.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia