Berita Harian

Keindahan alam dikekalkan

-

memandu selama ua jam, penulis tiba di estinasi pertama iaitu usat peranginan mewah erkonsepka­n kondomiium-hotel atau kondotel, est Western Premier The aven, Ipoh. Ia dikeliling­i utan dan bukit batu apur, selain sebuah tasik emula jadi, dibangunka­n anpa menjejaska­n sedikit un keindahan alam flora an fauna.

Kondotel menghadap onjolan batu kapur dan asik yang dinamakan he Haven, menawarkan suasana pagi dan pemandanga­n awal senja yang amat menakjubka­n! Bersesuaia­n dengan namanya, apabila bersantai di tebing tasik sambil menikmati pemandanga­n bongkah batu kapur The Haven yang berwarna-warni pada waktu senja, penulis berasakan seolah-olah berada di alam fantasi, keindahann­ya seperti sebuah lukisan yang cantik!

Hutan usia jutaan tahun

Pemilik dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), The Haven Resort Hotel, Peter Chan berkata, beliau tertarik membeli tanah, hutan dan bukit batu kapur di kawasan seluas 7.86 hektar kerana nilai sejarah dan alam semula jadi yang berusia ratusan juta tahun.

Batu kapur The Haven

Tambahnya, tapak pembinaan kondotel sedikit pun tidak memusnahka­n hutan dan bukit batu kapur kerana ia dibangunka­n di atas bekas kebun buah-buahan.

“Kawasan ini dina- makan hutan dan bukit batu kapur The Haven.

Saya mahu pelancong yang berkunjung berpeluang menikmati keindahan alam semula jadi di depan balkoni mereka! Hutan dan bukit batu kapur berusia ratusan juta tahun adalah khazanah yang tidak ternilai.

“Kita tidak mahu keindahan alam semula jadi menjadi mangsa pembanguna­n tidak terkawal. Pelancong datang ke Tambun sebab nak tengok hutan dan batu kapur kita,” terang Chan.

 ??  ?? Pemanduan Nissan Teana 2.5XV dari Kuala Lumpur ke Ipoh begitu selesa kerana reka bentuk tempat duduk berinspira­sikan sifar graviti.
Pemanduan Nissan Teana 2.5XV dari Kuala Lumpur ke Ipoh begitu selesa kerana reka bentuk tempat duduk berinspira­sikan sifar graviti.
 ??  ?? Dinosaur dipercayai pernah mendiami kawasan hutan Tambun.
Dinosaur dipercayai pernah mendiami kawasan hutan Tambun.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia