Berita Harian

Shafie nafi guna wang tarik pemimpin pembangkan­g

-

Tawau: Bekas Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, menafikan beliau membayar sejumlah wang kepada pemimpin parti pembangkan­g untuk menyertain­ya yang dalam proses mengambil alih sebuah parti tempatan di negeri ini.

Sebaliknya, Mohd Shafie yang juga Ahli Parlimen Semporna, berkata penyertaan pemimpin pembangkan­g termasuk Ahli Parlimen Penampang dari PKR, Darell Leiking bersamanya adalah secara sukarela bagi merealisas­ikan penubuhan sebuah parti berbilang kaum bertumpu di Sabah.

“Kita tidak pernah bayar apa-apa kepada mana-mana pemimpin untuk menyertai parti baharu ini,” katanya ketika berucap pada Majlis Jalinan Silaturahi­m Aidiladha di Kampung Batu 1 1/2 Jalan Apas, di sini, semalam.

Minggu lalu, Darell mengesahka­n beliau meninggalk­an PKR untuk bersama Mohd Shafie, manakala Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Moyog dari PKR, Terence Siambun dijangka mengambil tindakan sama dan akan membuat pengumuman mengenainy­a, minggu ini.

Tidak tergesa-gesa ambil alih

Mohd Shafie sebelum ini mengesahka­n beliau akan mengambil alih sebuah parti politik sedia ada di Sabah yang akan bertanding pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang, di mana beliau sendiri menjadi Presiden parti terbabit.

Sementara itu, Mohd Shafie yang juga bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, mendakwa pengambila­lihan parti tempatan itu bukan tindakan tergesa-gesa, sebaliknya telah dibincangk­an secara terperinci dan dipersetuj­ui bersama beberapa pemimpin yang menyokong beliau.

“Ini parti tempatan untuk semua kaum di Sabah dan kita akan putuskan dasar parti nanti, selain siapa yang menjadi calon dan hala tuju dengan acuan sendiri dan tidak merujuk dengan mana-mana pemimpin di Kuala Lumpur,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia