Berita Harian

Ahmad Fazli tawan Cub Prix di Temerloh

-

Kuala Lumpur: Ahmad Fazli Sham membuktika­n dirinya masih berbisa sekalipun berada dalam kelompok pelumba paling senior dalam kategori CP130 apabila meraih kemenangan kedua musim ini pada Pusingan 8 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS 2016 yang berakhir di Temerloh, Pahang, semalam.

Bermula dari petak ketiga, pelumba PETRONAS Yamaha Maju Motor itu bermula dengan baik dan berada di kelompok hadapan dari awal perlumbaan sebelum berjaya menamatkan 18 pusingan perlumbaan dengan masa keseluruha­n 13 minit 22.848 saat.

Persaingan sengit antara Md Zaqhwan Zaidi (Givi Yuzy Honda Racing) dan Abd Muhaimin Roslan sehingga berlaku sedikit perlanggar­an memberi kelebihan kepada Md Fitri Ashraff Razali (PETRONAS Yamaha CKJ) dan Norizman Ismail (Harian Metro Y-TEQ SCK Honda Racing) untuk berganjak ke kedudukan kedua dan ketiga dengan masa 13’24.098s dan 13’24.819s.

Keputusan terburuk

“Apabila saya berjaya mendahului perlumbaan, saya hanya memberi sepenuh tumpuan untuk menamatkan perlumbaan tanpa mengetahui apa yang terjadi di belakang.

“Saya jangkakan yang rakan sepasukan, Muhaimin dan Kasma Daniel Kasmayuddi­n berada dalam kelompok pelumba belakang, jadi saya hanya memecut untuk memenangi perlumbaan,” kata Fazli.

Sementara itu nasib malang buat pendahulu keseluruha­n kategori CP130, Kasma Daniel apabila terjatuh seawal pusingan pertama perlumbaan.

Meskipun berupaya bangkit meneruskan perlumbaan, Kasma sekadar tamat di kedudukan kelapan - keputusan terburuk yang draih pada musim ini.

Walaupun begitu, pelumba itu masih mendahului senarai keseluruha­n dengan 158 mata, 22 mata mendahului Fazli dan perlu memenangi perlumbaan pusingan kesembilan di Jempol untuk dinobatkan selaku juara keseluruha­n.

Gagal kutip sebarang mata

Nasib lebih malang buat pendahulu CP115, Md Akid Aziz (PETRONAS Yamaha Maju Motor) dan Tengku Amirul Haffirudin (Motul Zeneos Yamaha YY Pang) apabila gagal mengutip sebarang mata di Temerloh.

Md Akid terjatuh ketika sedang mendahului perlumbaan manakala Tengku Amirul tidak memulakan perlumbaan akibat kecederaan.

Perlumbaan dimenangi oleh Mohd Haziq Mohd Fairues dengan masa keseluruha­n 11’20.135s diikuti duo Givi Honda Yuzy Racing), Azroy Hakeem Anuar dan Mohd Amirul Ariff Musa dengan masa 11’21.131s dan 11’23.419s.

Bagaimanap­un, Akid dan Tengku Amirul masih mendahului kedudukan keseluruha­n dengan 106 mata dan 100 mata manakala Haziq ketiga dengan 92 mata.

Pusingan 9 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS akan berlangsun­g di Jempol, Negeri Sembilan pada 22 dan 23 November.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia