Berita Harian

Izham janji tak dibolosi lagi

Tekad ‘kunci’ gawang JDT pada aksi separuh akhir kedua Piala AFC

- Oleh Rizar Mohd Noor

Penjaga gol Johor Darul Ta’zim (JDT), Izham Tarmizi berjanji akan memastikan gawangnya tidak dibolosi lagi apabila turun membuat perhitunga­n menentang Bengaluru FC dalam aksi separuh akhir kedua Piala AFC di Stadium Sree Kanteerava, Bangalore, India, Rabu ini.

Mengakui kesilapann­ya yang tidak berada di posisi terbaik menyebabka­n gagal menghalang bola rembatan deras Eugeneson Lyngdoh sekali gus membolehka­n lawan mengikat kedudukan 1-1 pada separuh akhir pertama di Larkin 28 September lalu, Izham berharap dia tidak melakukan kesilapan lagi dalam pertemuan penting itu.

“Jurulatih Khairul Azman Mohamad memberi penekanan kepada latihan yang lebih agresif dan memperbaik­i teknik menjaga gawang dengan lebih mantap selain mengingatk­an saya supaya lebih berwaspada dengan bola rembatan dari jarak jauh.

Penolong Frank Rijkaard

“Jadi, saya sudah bersedia menghadapi aksi kedua Rabu nanti dan berjanji akan cuba memastikan gawang pasukan tidak lagi dibolosi, apatah lagi, kami sememangny­a bertekad untuk mara ke final sekali lagi sekali gus mempertaha­nkan kejuaraan,” katanya semalam.

Walaupun pernah menewaskan Bengaluru FC 1-0 pada saingan saingan Kumpulan H, Izham menegaskan itu cerita lama apatah lagi lawan kini lebih mantap di bawah bimbingan sejak dibimbing Albert Roca yang pernah menjadi penolong kepada Frank Rijkaard ketika membimbing FC Barcelona.

“Saya akui ia perlawanan yang agak sukar buat JDT yang bertandang ke laman lawan, namun kita harus ketepikan kelebihan yang memihak Bengaluru FC, sebaliknya perlu memberi tentangan sengit pada aksi yang menjadi penentu untuk memburu pentas final.

“Kita sudah menjalani latihan yang cukup rapi di bawah kendalian jurulatih, Mario Gomez dan rakan sepasukan tampak begitu bersemanga­t dan kerjasama berpasukan yang sudah lama dibentuk bakal menjadi kekuatan kepada JDT bangkit memburu kemenangan,” katanya.

 ??  ?? Izham tekad peraga aksi terbaik lawan Bengaluru FC dalam aksi separuh akhir kedua Piala AFC.
Izham tekad peraga aksi terbaik lawan Bengaluru FC dalam aksi separuh akhir kedua Piala AFC.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia