Berita Harian

SPAD kaji guna trem di ibu negara

Kenderaan lebih efisien, mesra alam tingkat ciri daya huni di Kuala Lumpur

- Oleh Mohd Azrone Sarabatin

Kajian Suruhanjay­a Pengangkut­an Awam Darat (SPAD) mengenai kebolehlak­sanaan penggunaan trem sebagai satu lagi mod pengangkut­an awam di ibu negara dijangka siap akhir tahun depan.

Kajian dibuat bagi meningkatk­an ciri daya huni di Kuala Lumpur berikutan sifat trem yang lebih efisien dan mesra alam.

Menurut laporan Perjalanan Transforma­si Pengangkut­an Awam Darat (PTPAD) 2010-2015, kajian akan menyentuh secara khusus permintaan sebenar dari aspek penumpang, impak ekonomi yang diunjurkan serta langkah teknikal dan kewangan yang diperlukan untuk menyokong pengendali­an trem.

Inisiatif itu adalah inisiatif Rancangan Pembanguna­n Rel Bandar yang menjadi sebahagian daripada Rancangan Induk Pengangkut­an Awam Darat Greater KL bagi meningkatk­an pengalaman perjalanan menggunaka­n sistem rel.

Selain itu, kajian Pembaikan Batuan Pertama dan Terakhir Rel Bandar Greater KL akan turut dilaksanak­an bagi merancang keutamaan dan pelan jangka panjang terhadap akses pengangkut­an, termasuk aspek kesalinghu­bungan dengan mod lain.

KTMB laksana projek KVDT

Menurut laporan itu, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) juga akan melaksanak­an projek Landasan Berkembar Lembah Klang (KVDT) yang disasarkan siap pada November 2019.

Projek itu akan membabitka­n penyusunan landasan dan alat persemboya­nan baharu bagi menggantik­an peralatan lama yang berusia 20 tahun, pemasangan sistem radio, naik taraf 16 stesen dan pembinaan sebuah sistem bekalan di Sentul, Kuala Lumpur untuk menjana tenaga elektrik tambahan selain menambah kekerapan tren.

 ??  ?? Contoh trem yang digunakan di Melbourne, Australia.
Contoh trem yang digunakan di Melbourne, Australia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia