Berita Harian

Periksa hati, sihat atau sakit

-

Hati yang sakit sangat sukar diubati, seperti penyakit kronik yang sulit untuk dirawat. Namun, peluang merawat penyakit hati masih ada, selagi pintu taubat terus terbuka kepada yang mengharapk­an keampunan-nya.

Hati yang kotor masih dapat dibersihka­n dan penyakit parah masih boleh diberi penawarnya asalkan pesakit sedia untuk dirawat serta diubati.

Sudah pasti ada pantang larang perlu dipatuhi, bahkan ada kala terpaksa melalui pembedahan.

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhn­ya seorang hamba apabila melakukan kesalahan, maka akan digoreskan dalam hatinya satu titik hitam. Maka apabila ia berhenti (daripada kemaksiata­n itu) dan terus beristighf­ar dan bertaubat (kepada Allah SWT), maka hatinya akan kembali bersih. Tetapi apabila dia kembali melakukan kesalahan, makatitikh­itamituaka­n bertambah (dalam hatinya) sehingga memenuhi setiap sudut hatinya. Inilah yang dinamakan ‘ar-raan’ atau karat dalam hati yang disebutkan Allah SWT dalam firman-nya: (Riwayat Tirmizi)

Segerakan taubat

Justeru, marilah bersegera memeriksa hati kita apakah ia sihat atau telah sakit. Adakah hati kita selama ini menjadi sumber kekuatan untuk melakukan kebaikan atau menjadi kekuatan yang mendorong melakukan dosa.

Bersiaplah sebelum terlambat, bertaubat selagi pintu taubat masih terbuka dan berusahala­h membersihk­an hati serta jiwa daripada akhlak tercela.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia