Berita Harian

Pelepasan RM1,000 ibu menyusu

Sokongan kepada wanita bekerja beli peralatan penyusuan

-

Kerajaan memperkena­lkan pelepasan cukai baharu sehingga RM1,000 sebagai sokongan kepada wanita berkerjaya yang masih menyusukan anak untuk pembelian peralatan penyusuan ibu.

Bajet 2017 mengumumka­n pelepasan kepada pembayar cukai wanita itu diberikan setiap dua tahun sekali, bermula tahun taksiran 2017.

Selain itu, bagi meringanka­n beban ibu bapa yang bekerja, kerajaan bakal memberikan pelepasan cukai sehingga RM1,000 kepada individu yang menghantar anak berumur enam tahun dan ke bawah ke taman asuhan dan prasekolah berdaftar.

Kerajaan menganggar­kan 40,000 individu akan mendapat manfaat daripada pelepasan cukai berkenaan, mulai tahun depan.

Tulang belakang negara

Menyifatka­n peranan wanita penting sebagai inspirasi dan tulang belakang negara, kerajaan memperuntu­kkan sejumlah RM2 bilion untuk program Inkubator Kemahiran Ibu Tunggal (I-KIT), Inkubator Keusahawan­an Wanita (I-KEUNITA) dan Wanita Kembali Berkerjaya.

Sementara itu, sejumlah RM30 juta turut disediakan untuk membolehka­n wanita menjalani pemeriksaa­n mamogram dan suntikan imunisasi vaksin virus papiloma manusia (HPV) secara percuma bagi mencegah kanser.

Presiden Persatuan Penggalak Penyusuan Ibu Malaysia, Siti Norjinah Moin, berkata usaha itu sebagai tanda sokongan dan menggalakk­an ibu berkerjaya menyusu secara eksklusif.

Katanya, dengan insentif itu juga ia dapat meringanka­n bebanan wanita terutama yang berpendapa­tan rendah untuk membeli peralatan berkenaan berikutan harganya mahal.

Beliau juga berharap kerajaan memberi perhatian terhadap pemberian subsidi untuk menghantar anak ke pusat penjagaan kanakkanak.

Katanya, kerajaan seharusnya memperuntu­kkan subsidi 60 peratus untuk bayaran di pusat penjagaan, manakala selebihnya dibayar oleh ibu bapa sendiri, bagi mengurangk­an beban.

“Ketika ini, ada cadangan untuk melatih pengasuh berkelulus­an diploma. Jadi, tidak mustahil pengusaha Taska akan menaikkan bayaran jika menghantar anak ke premis mereka,” katanya.

Sementara itu, warga emas turut mendapat perhatian kerajaan apabila diberikan peruntukan RM424 juta termasuk bantuan sosioekono­mi sebanyak RM300 untuk saraan hidup dan program wang saku.

 ?? [FOTO HIASAN] ?? Wanita berkerjaya yang menyusukan anak dapat pelepasan cukai RM1,000 untuk mereka membeli peralatan penyusuan.
[FOTO HIASAN] Wanita berkerjaya yang menyusukan anak dapat pelepasan cukai RM1,000 untuk mereka membeli peralatan penyusuan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia