Berita Harian

Industri insurans kekal kukuh

-

Industri insurans mengekalka­n permodalan insurans hayat yang mantap dalam tempoh tujuh bulan pertama 2016, dengan nisbah kecukupan modal kekal kukuh pada 234.9 peratus.

Selain itu, jumlah penampan modal yang melebihi keperluan minimum meningkat sedikit kepada RM29.8 bilion bagi tempoh sama.

Bagi sektor insurans hayat, premium perniagaan baharu terus berkembang 5.9 peratus kepada RM5.5 bilion, sebahagian besarnya disokong oleh pertumbuha­n polisi hayat tanpa sertaan dan anuiti.

Bagaimanap­un, premium perniagaan baharu bagi polisi berkaitan pelaburan merosot 5.1 peratus berikutan peningkata­n ketidakten­tuan pasaran kewangan domestik sejak tahun 2015.

Sementara itu, tuntutan insurans hayat meningkat 2.3 peratus kepada RM12.1 bilion dalam tempoh tujuh bulan pertama 2016. Walaupun tuntutan meningkat, lebihan pendapatan atas perbelanja­an juga bertambah kepada RM8 bilion dalam tempoh berkenaan dengan keuntungan modal bersih lebih tinggi sebanyak RM2.3 bilion.

Untung operasi sektor insurans am stabil

Pada masa sama, kadar penembusan pasaran insurans hayat berada pada 40.1 peratus bagi tujuh bulan pertama 2016.

Keuntungan operasi sektor insurans am kekal stabil pada RM1.6 bilion, terutama disebabkan oleh tuntutan lebih rendah dengan nisbah tuntutan berada pada 54.1 peratus.

Tuntutan itu disebabkan khususnya oleh tuntutan dalam segmen motor sebanyak RM2.9 bilion pada nisbah tuntutan 65.7 peratus.

Premium langsung kasar hanya meningkat 0.8 peratus kepada RM10.7 bilion disebabkan oleh perniagaan baharu dalam segmen kebakaran yang lebih tinggi.

Sementara itu, pertumbuha­n dalam premium langsung kasar bagi segmen langsung kasar bagi segmen motor hampir tidak berubah pada 0.3 peratus mencermink­an jualan lebih rendah bagi kenderaan penumpang dan komersial.

Dana aset takaful berkembang kukuh 6.4 peratus dengan nilai RM26.3 bilion bagi tempoh tujuh bulan pertama 2016. Pertumbuha­n disokong oleh pegangan yang tinggi dalam sukuk korporat bernilai RM14.5 bilion.

Dalam tempoh sama, jumlah ekuiti pelaburan Syariah yang diluluskan terus berkurang terutama disebabkan oleh keberuntun­gan hasil pelaburan yang membawa kepada peningkata­n tunai dan deposit.

Dalam tempoh tujuh bulan pertama 2016, perniagaan baharu takaful keluarga mencatat sumbangan kasar yang lebih tinggi pada 7.4 peratus bernilai RM2.3 bilion.

Perniagaan takaful am terus berkembang dengan caruman langsung kasar sebanyak RM1.421 bilion dalam tempoh tujuh bulan pertama 2016 terutama didoorong oleh perniagaan kelas kebakaran dan motor.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia