Berita Harian

Salmon ternak kurang khasiat

Kandu ngan om ega-3 berk u rangan berband ing spesies liar

- Oleh Nasuha Badrul Huzaini

Knasuha@bh.com.my

ajian membuktika­n ikan salmon yang diternak kini menjadi semakin kurang nutrisi.

Penyelidik­an dalam tempoh satu dekat membuktika­n jumlah nutrien penting omega-3 yang ada di dalam ikan salmon yang diternak berkuranga­n kepada separuh.

Pengambila­n omega-3 Menyokong proses perkembang­an otak

Tingkat kesihatan hati

Khasiat untuk kulit dan akar rambut

Melegakan kemurungan

Meningkatk­an kesihatan tulang begitu digalakkan kerana boleh menghalang pelbagai masalah kesihatan. Omega 3 daripada ikan juga baik untuk pesakit jantung, diabetes dan arthritis.

Kandungan khasiat itu juga membantu perkembang­an minda kanak-kanan dan selalunya hanya didapati secara eksklusif dalam minyak ikan.

Kandungan omega-3 berkuranga­n

Kajian terdahulu pada tahun

2 006 mengenai manfaat nutrisi dalam ikan salmon yang diternak mendapati hidangan bersaiz 13 0 gram mengandung­i 3 .5 gram omega-3 , sepadan dengan cadangan pengambila­n mingguan.

Bagaimanap­un, pada tahun 2 015, penyelidik menilai saiz hidangan yang sama dan mendapati kandungan omega-3 daripada ikan salmon yang diternak sudah berkurang sehingga separuh iaitu hanya 1.75 gram.

Menurut Profesor Nutrisi di Stirling University, Scotland United Kingdom, Douglas Tocher yang juga penulis bersama kajian berkenaan, menyatakan bahawa ikan salmon yang diternak masih lagi menjadi sumber paling kaya dengan omega-3 .

Beliau berkata, namun jumlah kandungan omega-3 di dalamnya juga didapati berkuranga­n disebabkan oleh makanan yang diberikan kepada ikan berkenaan.

Bekalan sumber makanan terhad

“Kajian sepanjang tempoh satu dekat lalu juga juga mendapati terdapat aduan bahawa ikan salmon diberi makan terlalu banyak ikan kecil seperti ikan bilis dan beberapa jenis ikan lain.

Permintaan yang tinggi bagi ikan kecil untuk dijadikan makanan ikan dikritik oleh pencinta alam sekitar dan ia menjadikan aktiviti memanberle­luasa. cing semakin

“Tetapi sebenarnya, sumber laut itulah yang menyediaka­n nutrisi omega-3 berbanding dengan makanan ikan yang kebanyakan­nya berorienta­tumbuh-tumbuhan sikan pada masa ini. Akibatnya, paras omega-3 akan menjadi semakin rendah,” katanya.

Sumbang nilai dagangan tertinggi

Pada tahun 2 013 , ikan salmon menjadi ikan paling terkenal di seluruh dunia dengan menyumbang sekitar 17 peratus daripada nilai dagangan keseluruha­n makanan laut.

Permintaan yang melonjak itu menjadi sebab mengapa sebahagian ikan salmon diternak bagi memenuhi pasaran yang semakin menggalakk­an pada harga yang tidak membebanka­n pengguna.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia