Berita Harian

Lindungi kesihatan

Mulak an dengan tangan yang bersih

- Oleh Nasuha Badrul Huzaini

Snasuha@bh.com.my

empena sambu tan hari kebersihan tangan sedu nia, ‘Global Handwashin­g Day’ pengelu ar produ k penjagaan badan, Lifebu oy dengan kerjasama Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) meningkatk­an kesedaran u mu m mengenai amalan menjaga kebersihan bagi mengekang jangkitan yang boleh membawa mau t.

Penyakit yang berjangkit melalu i sentu han boleh disebarkan secara langsu ng meneru si sentu han dengan orang yang berjangkit, bendalir badan atau permu kaan yang tercemar.

Golongan yang mempu nyai tahap kesihatan terjejas atau kanakkanak dengan sistem imu n yang lemah berisiko dijangkiti penyakit, seperti selesema, ciritbirit, difteria atau penyakit tangan kaki dan mu lu t (HFMD).

Ketu a Sektor bagi Penyakit Zoonotik, Bahagian Kawalan Penyakit KKM, Dr

Zainu din Abdu l Wahab, berkata kejayaan negara bergantu ng kepada kesihatan generasi masa kini dan masa depan

Beliau berkata, mencegah jangkitan meneru si sentu han penting dalam u saha melahirkan masyarakat yang sihat.

Nilai keberkesan­an program

Selepas beberapa kempen mencu ci tangan dianju rkan, pihaknya mahu mengkaji dan menilai keberkesan­an u saha pendidikan ini terhadap peru bahan tingkah laku bagi memastikan kesan positif terhadap masyarakat.

“Usaha memu pu k tabiat mencu ci tangan adalah sesu atu yang perlu diketengah­kan secara konsisten meneru si pakatan awamdanswa­sta.

“Kami kerana dapat berkongsi matlamat kami dengan Lifebu oy,” katanya pada majlis perasmian kempen berkenaan di Ku ala Lumpur,barubaru ini.

Tingkat kesedaran

Global Handwashin­g Day adalah hari peringatan sedu nia tahu nan u ntu k meningkatk­an kesedaran dan kefahaman tentang pentingnya amalan mencu ci tangan.

Sambu tan bu at kali kesembilan itu memberi pandu an khu su s mengenai prosedu r membasu h menggu nakan sabu n secara mu dah dan berkesan u ntu k mencegah penyakit yang boleh menyelamat­kan nyawa.

Berdasarka­n statistik, kadar penu laran HFMD di negara ini adalah pada tahap 74.09 bagi setiap 100,000 orang dengan Sarawak mencatatka­n bilangan jangkitan tertinggi di kalangan kanakkanak setiap tahu n.

Ju steru , Lifebu oy dan KKM sedang merancang program perintis u ntu k mengu ku r keberkesan­an peru bahan tingkah laku meneru si pendidikan kebersihan dalamkalan­ganibu dan kanakkanak prasekolah di Sarawak.

 ?? [FOTO MAHZIR MAT ISA/ BH ] ?? Dr Zainudin (tengah), Pengarah Komunikasi Asia Tenggara, Sher Mazari (kiri), dan Brand Pengurus Lifebuoy, Natalie Goh (kanan) pada pelancaran ‘Pelampung Hari Handwashin­g Global 2016’ di Aloft Hotel.
[FOTO MAHZIR MAT ISA/ BH ] Dr Zainudin (tengah), Pengarah Komunikasi Asia Tenggara, Sher Mazari (kiri), dan Brand Pengurus Lifebuoy, Natalie Goh (kanan) pada pelancaran ‘Pelampung Hari Handwashin­g Global 2016’ di Aloft Hotel.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia