Berita Harian

Kandang babi pindah ke Ladang Tumbuk

-

Kuala Lumpur: Kerajaan Selangor berjanji akan memindahka­n kandang babi di Kampung Batu Laut, Kuala Langat ke penempatan baharu di Ladang Tumbuk, Tanjung Sepat.

Tanpa menyatakan bila operasi pemindahan akan dimulakan, EXCO Infrastruk­tur dan Kemudahan Awam, Pemodenan Pertanian dan Industri Asas Tani Selangor, Zaidy Abdul Talib, berkata pemindahan itu kelak akan membabitka­n pelaksanaa­n Ladang Babi Moden (MPF).

Pada masa ini, katanya, kerajaan negeri sudah membekukan pengeluara­n permit baharu penternaka­n babi di seluruh Selangor sehingga 2018.

Projek penternaka­n moden bakal diwujud

Beliau berkata, projek penternaka­n moden dengan teknologi hijau itu bakal diwujudkan jauh daripada kawasan penduduk Melayu serta kawasan berkepenti­ngan lain seperti sekolah.

Katanya, kerajaan negeri mendapat maklum balas positif daripada Persatuan Penternak Babi Kuala Langat yang bersetuju untuk melakukan penternaka­n moden, termasuk memajukan teknologi biogas hasil sisa kumbahan najis babi.

“Penerangan berhubung cadangan pembanguna­n ladang babi moden telah pun dilaksanak­an, yang membabitka­n penduduk setempat, termasuk kepada pemimpin masyarakat dan akan dilakukan secara berterusan,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Lapan tahun lalu, bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, mengumumka­n projek MPF yang membabitka­n kos RM100 juta.

Bagaimanap­un, Zaidy ketika ditanya mengenai projek pada 2008 itu, berkata ‘tidak pasti’, namun mengakui, langkah pemodenan itu mengambil masa yang panjang.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia