Berita Harian

BNM dijangka turun kadar faedah jika ada risiko luaran

-

United Overseas Bank (UOB) Research tidak menolak kemungkina­n pemotongan kadar faedah lagi dalam tempoh enam bulan jika risiko luaran berlaku.

“Bagaimanap­un, kadar faedah sebenar yang lebih kecil mungkin akan mengehadka­n ruang untuk pemotongan kadar yang lebih tinggi tahun depan,” katanya dalam satu nota hari ini.

Firma penyelidik­an itu juga menekankan kepentinga­n memastikan imbangan dalam hubungan perdaganga­n dan pelaburan serta kepentinga­n integrasi serantau yang lebih kukuh serta hubungan China berikutan retorik antiperdag­angan dan globalisas­i yang semakin meningkat.

“Perjanjian Perkongsia­n TransPasif­ik (TPPA) adalah sasaran utama, di samping Perjanjian Perdaganga­n Bebas Amerika Utara ketika kempen pilihan raya Donald Trump,” katanya.

Tekanan ke atas pertumbuha­n

Pemansuhan TPPA, katanya, akan memberi kesan negatif kepada X peserta Asia, termasuk Malaysia, Vietnam dan Jepun.

“Berikutan pergantung­an tinggi Malaysia ke atas perdaganga­n, ketidakten­tuan luaran yang semakin meningkat akan memberi tekanan yang lebih ke atas pertumbuha­n.

“Perhatian lebih di dalam negara serta dasar perlindung­an perdaganga­n AS sudah pasti akan memberi kesan negatif ke atas pertumbuha­n Asia, walaupun ia masih terlalu awal untuk menilainya buat masa ini,” katanya.

UOB Research berkata, kemungkina­n besar juga bank pusat di Asia akan mengamalka­n postur dasar mudah. Ini, katanya, akan mengimbang­i kesan pertumbuha­n yang lebih rendah berikutan pergeseran dagangan yang semakin meningkat.

“Dalam keadaan seperti itu, pemotongan kadar faedah yang agresif dijangka dilakukan Vietnam, Indonesia dan China berikutan kadar faedah sebenar mereka yang secara relatifnya tinggi,” tambahnya. BERNAMA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia