Berita Harian

Khidmat kebajikan Lee Lam Thye tiada penamat

-

saya membaca akhbar mengenai aktivis sosial, Tan Sri Lee Lam Thye menerima ijazah kehormat daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) atas khidmat masyarakat, saya teringat kartun LAT yang diterbitka­n 25 tahun lalu.

Dalam lukisan kartun itu, perkara pertama yang terlintas di fikiran seorang lelaki malang yang yang berusaha menahan rumahnya adalah meminta bantuan bukan daripada mana-mana agensi bantuan atau sesiapa sahaja tetapi daripada Lee Lam Thye.

Begitu terkesan Lam Thye dalam jiwa rakyat Malaysia di mana beliau sinonim dengan perkhidmat­an kepada mereka yang memerlukan bantuan sama ada penduduk setinggan, penjaja dan penduduk flat kos rendah.

Kartun ini memberi gambaran mengenai jumlah perkhidmat­an yang diberi Lam Thye sehingga kini kepada sesiapa yang memerlukan­nya dan setiap kali ia diperlukan.

Sudah menjadi tabiat Lam Thye membantu orang lain sebagai kerjayanya sebelum generasi 1990-an yang mula mengiktira­f Samaritan yang membuat kebaikan. Ia sememangny­a hampir setengah abad yang lalu apabila beliau mula bersemanga­t untuk membina perpaduan negara dan menawarkan bantuan kepada mereka yang memerlukan bantuan.

Sentiasa bersama mesin taip

Seawal 1970-an apabila Lam Thye menjadi ahli politik, beliau adalah seorang tokoh yang terkenal di kebanyakan bilik berita di Kuala Lumpur, yang memegang mesin taip mudah alih dan mengadakan sidang akhbar di lokasi tertentu, bagi memberitah­u kita mengenai nasib rakyat yang sengsara.

Tetapi kemudian beliau bersara daripada politik seperti yang disebut oleh anak kepada lelaki malang di dalam lukisan kartun. Ya, beliau meninggalk­an politik, tetapi beliau kekal setia kepada janjinya untuk berkhidmat kepada rakyat.

Sedekad kemudian, Lam Thye masih sama. Tetapi beliau menggantik­an mesin taip dengan Ipad. Namun komitmen, semangat dan dorongan tetap sama. Dengan memberikan beliau anugerah kedoktoran, UKM melakukan sesuatu yang amat wajar kepada Lee Lam Thye.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia