Berita Harian

Pertahanan PSG anggap Messi terbaik di dunia

-

Paris: Pertahanan Brazil dan Paris Saintgerma­in (PSG), Marquinhos menggelar bintang Barcelona, Lionel Messi sebagai ‘Pemain Terbaik Dunia’ sekali pun pasukannya memalukan Argentina 3-0 pada kempen kelayakan Piala Dunia 2018, minggu lalu.

Gol daripada Philippe Coutinho, Neymar dan Paulinho mendiamkan Messi dan rakan sepasukan Marquinhos dari PSG, Angel Di Maria di Belo Horizonte ketika kemenangan Brazil dibantu dengan prestasi baik pasukan di jentera pertahanan.

Bercakap kepada L’equipe, Marquinhos berkata ia memerlukan “kerjasama berpasukan” di bahagian pertahanan Brazil untuk “menghalang” ancaman Messi dan “tekanan berganda atau tiga kali ganda” diperlukan untuk menghentik­an pemain berusia 29 tahun itu.

“Bagi saya, dia (Messi) adalah pemain terbaik di dunia,” kata Marquinhos. “Dia mampu menggelece­k bola dengan mengagumka­n dan dia juga amat pantas. Seorang pemain tidak cukup untuk menghentik­annya.”

Persaingan sengit

Marquinhos, 22 mengukuhka­n namanya selaku pemain penting dalam kesebelasa­n utama Tite mengatasi rakan sepasukann­ya di PSG dan kapten, Thiago Silva bagi posisi terbabit.

Bekas pemain AS Roma itu begitupun berkata “amat kagum” terhadap Silva yang dianggapny­a rakan, namun menegaskan betapa pentingnya untuk meraih posisi itu bersama Brazil.

“Thiago Silva? Dia bekerja amat keras untuk kembali, dan sentiasa menjadi objektif kepadanya untuk kembali ke peringkat antarabang­sa,” kata Marquinhos. “Adakah dia meletakkan Miranda di bawah tekanan? Ia adalah normal. Persaingan di sini sengit dan semua orang amat bagus.

“Setiap pemain bekerja amat keras untuk berada di atas padang.”

 ??  ?? Marquinhos
Marquinhos

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia