Berita Harian

Akid sandaran Maju Motor

Lengkapkan koleksi andai pelumba rookie itu kekalkan kedudukan sebagai juara keseluruha­n kategori CP115 minggu ini

- Oleh Jumiati Rosly

Musim 2016 adalah musim terbaik bagi pasukan PETRONAS Yamaha Maju Motor apabila berpeluang untuk memenangi keempat-empat gelaran keseluruha­n dalam kategori CP130 dan CP115 menjelang pusingan terakhir Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS 2016 di Taiping, Perak pada hari ini dan esok.

Selepas mengesahka­n gelaran sebagai juara berpasukan CP130 pada Pusingan 8 di Temerloh, mereka memenangi gelaran keseluruha­n individu melalui pelumba muda sensasi, Kasma Daniel Kasmayuddi­n selain turut mengesahka­n kedudukan sebagai juara berpasukan CP115 pada pusingan lepas di Jempol, Negeri Sembilan.

Pasukan ini bakal melengkapk­an koleksi empat piala keseluruha­n seandainya

“Saya melakukann­ya sedikit demi sedikit dan pastinya memenangi kejohanan bukanlah sasaran saya. Kemenangan akan tiba kemudian,” katanya selepas majlis penajaan oleh pemaju hartanah, Kumpulan Nusmetro di sini, semalam.

Wee Wern, 26, yang sedang bertarung dalam Kejohanan Skuasy Kebangsaan, turut disenaraik­an bersama Datuk Nicol David, Delia Arnold dan S Sivasangar­i dalam Kejohanan Skuasy Berpasukan Wanita Dunia WSF di Issy-lesmouline­aux, Perancis bermula 27 November ini.

Pada edisi lalu di Kanada, pasukan wanita negara pelumba rookie, Mohd Akid Aziz yang juga pendahulu keseluruha­n berjaya mengekalka­n kedudukann­ya untuk membawa pulang gelaran juara keseluruha­n kategori CP115 minggu ini.

Peluang raih gelaran

Selepas sembilan pusingan, Akid mendahului kedudukan dengan 126 mata termasuk lima kedudukan podium musim ini, berkelebih­an 18 mata ke atas rakan sepasukan, Mohd Haziq Mohd Fairues dan juga Tengku Amirul Haffirudin (Motul Zeneos Yamaha YY Pang) yang berkongsi 108 mata.

Akid hanya perlu menamatkan perlumbaan di kalangan lapan pelumba terbaik bagi mengesahka­n gelaran juara keseluruha­n CP115.

“Saya sedikit berdebar namun masih yakin untuk memberi aksi terbaik bagi menghadapi perlumbaan minggu ini. Jika berjaya, ini adalah kejuaraan pertama menduduki tempat kedua di belakang England.

Tingkat prestasi

Nusmetro yang menaja Wee Wern sejak tahun 2013, meneruskan penajaan bagi tahun depan dengan jumlah penajaan RM30,000 sementara pemain perseorang­an lelaki utama negara, Mohd Nafiizwan Adnan memperoleh insentif sebanyak RM35,000.

Sementara itu, Nafiizwan yang berada di ranking 31 dunia berkata penajaan yang diterimany­a adalah lebih kepada insentif terhadap prestasiny­a tahun ini terutama sekali dalam dua kejohanan saya dan untuk memenangi gelaran, saya tidak perlu untuk muncul juara di Taiping. Dapat berada di antara lima pelumba terbaik sudah memadai, namun lebih manis jika dapat menaiki podium,” kata Akid.

“Tekanan agak tinggi, ditambah pula tiada sebarang arahan daripada pasukan di antara saya dan Haziq. Namun ini bukan satu masalah kerana pasukan yakin dengan keupayaan saya untuk memenangi gelaran dengan usaha sendiri.

“Jika diimbas kembali, saya bukanlah pelumba pilihan pada awal musim 2016 tetapi kerja keras untuk memperbaik­i kelemahan berjaya membantu saya untuk mencapai apa yang ada pada hari ini.

“Kini hanya satu perlumbaan yang menjadi pemisah di antara saya dan gelaran keseluruha­n CP115. Mudah-mudahan semua berjalan lancar,” jelas Akid yang genap 18 tahun, 2 Disember ini. besar - Terbuka Amerika Syarikat pada 6-7 Oktober lalu dan juga Kejohanan Dunia pada 27 Oktober - 4 November lalu.

“Pengarah Urusan Nusmetro, Thomas Chan banyak menolong dalam kerjaya saya sejak 10 tahun lalu apabila saya memulakan kerjaya sebagai pemain profesiona­l.

“Dia adalah yang pertama datang berjumpa saya untuk menawarkan penajaan dan dia akan memberi saya insintif jika saya berjaya membaiki prestasi saya bagi menyuntik semangat saya bekerja lebih kuat,” kata pemain berumur 30 tahun itu.

 ?? [ FOTO HASRIYASYA­H SABUDIN / BH ] ?? Wee Wern dan Mohd Nafiizwan Mohd Adnan menerima tajaan dari syarikat pemaju Nusmetro yang disampaika­n oleh Pengarah Urusan NUSMETRO Group, Thomas Chan (dua kanan) pada majlis penyerahan tajaan di Phileo Damansara Petaling Jaya.
[ FOTO HASRIYASYA­H SABUDIN / BH ] Wee Wern dan Mohd Nafiizwan Mohd Adnan menerima tajaan dari syarikat pemaju Nusmetro yang disampaika­n oleh Pengarah Urusan NUSMETRO Group, Thomas Chan (dua kanan) pada majlis penyerahan tajaan di Phileo Damansara Petaling Jaya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia