Berita Harian

Tangani serangan paru-paru progresif

Tingkat kelangsung­an hidup pesakit untukterus bertahan lebih lama

- Oleh Nasuha Badrul Huzaini nasuha@bh.com.my

Syarikat farmaseuti­kal, Boehringer Ingelheim baru-baru ini mengumumka­n pelancaran OFEV (nintedanib) di negara ini untuk merawat Fibrosis Pulmonari Idiopatik (IPF).

IPF sejenis penyakit paruparu menjejaska­n upaya dan boleh membawa maut. Pesakit yang didiagnosi­s dengan

IPF mempunyai purata kelangsung­an hidup sekitar dua hingga tiga tahun sahaja.

Serangan ini dihidapi oleh lebih ramai lelaki berbanding wanita dan mengancam nyawa.

Kesannya, pesakit mengalami kesukaran bernafas dan mengurangk­an jumlah oksigen yang boleh dibekalkan oleh paru-paru kepada organ utama badan.

Keadaan fungsi paru-paru yang tiba-tiba bertambah teruk, dikenali sebagai kemerosota­n penyakit akut, boleh menjejaska­n keadaan penyakit. Keadaan ini sering menyebabka­n kematian dalam tempoh beberapa bulan.

Kira-kira lima hingga 10 peratus daripada penghidap IPF mungkin mengalami gejala yang bertambah buruk dalam tempoh setahun.

Penyakit jarang berlaku

Ketua Perkhidmat­an Pulmonolog­i Kementeria­n Kesihatan dan Pakar Runding Pulmonolog­i Hospital Serdang, Dr Jamalul Azizi Abdul Rahman, berkata IPF adalah penyakit jarang dialami tetapi sering membawa kejutan tidak diingini terhadap pesakit selepas menyedari jangka hayat mereka berkuranga­n dengan ketara.

“Hanya kira-kira 20 hingga 30 peratus pesakit yang masih hidup lima tahun selepas diagnosis. Rawatan terakhir adalah menerusi prosedur pemindahan paru-paru.

“Ia terhad kepada segelintir pesakit saja kerana kekurangan penderma. Justeru, rawatan OFEV (nintedanib) daripada Boehringer Ingelheim didapati berkesan sebagai terapi bagi mengurangk­an kadar penularan penyakit sambil menunggu penderma yang sesuai,” katanya dalam satu kenyataan yang diterbitka­n di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Rawatan oral

OFEV ialah sejenis rawatan oral, diberikan dalam satu kapsul sebanyak dua kali sehari. Ubat ini didapati memperlaha­nkan penularan penyakit dengan penguranga­n ketara berbanding plasebo dari segi penyusutan fungsi paru-paru yang meliputi pelbagai pesakit IPF berbeza.

Jika dibandingk­an dengan plasebo, OFEV mengurangk­an risiko kemerosota­n IPF akut dengan ketara seperti yang ditunjukka­n daripada bukti analisis terkumpul ujian TOMORROW dan INPULSIS

Malah, OFEV termasuk dalam garis panduan rawatan antarabang­sa bagi fibrosis pulmonari idiopatik (IPF). Keputusan INPULSIS mendapati bahawa OFEV memperlaha­nkan perkembang­an penyakit dengan mengurangk­an kadar penyusutan tahunan fungsi paru-paru di kalangan pesakit IPF.

Ini termasuk pesakit dengan penyakit peringkat awal (kapasiti vital paksa

(FVC) >90 peratus ramalan), fibrosis radiografi terhad

(tiada bentuk sarang lebah) pada tomografi berkompute­r resolusi tinggi (HRCT) dan mereka yang menghidap emfisema.

Dos yang disyorkan bagi OFEV ialah 150 miligram (mg) diberikan dalam selang masa kira-kira 12 jam. Pesakit juga diberi pilihan untuk mengurangk­an dos kepada 100mg, dua kali sehari untuk mengurangk­an kesan sampingan.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia