Berita Harian

Kerjasama kenal pasti mangsa culik

-

Kuala Lumpur: Pasukan keselamata­n Malaysia akan bekerjasam­a dengan pihak berkuasa Filipina bagi mengenal pasti individu yang diculik di perairan Sabah malam kelmarin, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, kerajaan juga akan merangka langkah selanjutny­a berhubung insiden yang menyaksika­n tiga suspek dipercayai penculik dari selatan Filipina mati dalam kejadian tembak-menembak dengan Pasukan Gerakan Am (PGA).

“Terima laporan kejadian tembakmene­mbak dan cubaan menculik di dua lokasi di Sabah semalam (kelmarin), Lahad Datu dan Semporna.

“PGA kita bertempur dengan penjenayah dari selatan Filipina dan menembak mati tiga suspek dipercayai penculik, manakala dua lagi berjaya diberkas dan seorang tebusan diselamatk­an.

“Dua suspek berjaya melepaskan diri bersama seorang tebusan,” kata Perdana Menteri melalui catatan di blog rasminya, semalam.

Hargai pasukan keselamata­n

Sementara itu, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman, merakamkan ucapan tahniah bagi pihak kerajaan negeri kepada pasukan keselamata­n atas keberanian menjalanka­n tugas memerangi kes penculikan, malam kelmarin.

Sehubungan itu, beliau berharap semua pihak terus bekerjasam­a dan memberi sokongan kepada pasukan keselamata­n untuk membantera­s kejadian penculikan di negeri berkenaan.

“Kita juga perlu bersiap-siaga dalam memerangi kumpulan penculik ini habis-habisan,” katanya dalam sidang media di Kota Kinabalu, semalam.

 ?? [FOTO ABDUL RAHEMANG TAIMING/BH] ?? ki diselamatk­an bot laju yang dinaiki enggelam dalam berbalas tembakan an Pulau Gaya, a. Tiga suspek penjenayah ditembak mati di perairan Semporna. Dua suspek penjenayah berjaya ditangkap dalam kejadian berbalas tembakan di perairan Pulau Gaya,...
[FOTO ABDUL RAHEMANG TAIMING/BH] ki diselamatk­an bot laju yang dinaiki enggelam dalam berbalas tembakan an Pulau Gaya, a. Tiga suspek penjenayah ditembak mati di perairan Semporna. Dua suspek penjenayah berjaya ditangkap dalam kejadian berbalas tembakan di perairan Pulau Gaya,...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia