Berita Harian

Isu bahasa Melayu fokus utama PULARA

Penyertaan meningkat setiap tahun bukti usaha kerajaan negeri dapat sokongan ramai

- Oleh Hafizah Iszahanid

Festival Puisi dan Lagu Rakyat Antarabang­sa (PULARA) yang dimulakan sejak 2010 bukan hanya dikenali di rantau Asia Tenggara tetapi sudah menjangkau ke peringkat antarabang­sa.

Kehadiran delegasi luar negara juga semakin bertambah setiap tahun dengan tahun ini membabitka­n penyertaan dari 20 buah negara antaranya dari Turki, Argentina sementara beberapa pemakalah antarabang­sa sudah memberikan komitmen untuk menyertai PULARA 2017.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, berkata PULARA adalah acara tahunan tajaan sepenuhnya Kerajaan Negeri Perak akan terus mengekalka­n tema dan pengisiann­ya untuk beberapa waktu khusus dan memberi fokus kepada isu bahasa serta persuratan Melayu.

“Kita ingin melihat ada perubahan kepada pihak yang bersikap wewenang pada kedudukan bahasa Melayu.

Perkasa bahasa Melayu

“Sebagai masyarakat berbudaya tinggi, kita tidak harus membiarkan bahasa Melayu terumbang ambing,” katanya ketika merasmikan PULARA edisi ketujuh di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Pangkor, semalam.

Yang turut hadir Pengerusi Jawatankua­sa Pelanconga­n, Kesenian, Kebudayaan, Komunikasi dan Multimedia Perak, Datuk Nolee Ashilin Mohamed Radzi, Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, Datuk Nasharudin Hashim dan Pengarah PULARA, Mohd Ghazali Abdul Rashid.

Zambry berkata, teguran Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzudin Shah berkenaan sikap tidak endah terhadap bahasa Melayu tidak lama dahulu seharusnya membuka mata pihak yang berkaitan.

Katanya, pembanguna­n bukan hanya pada bangunan pencakar langit tetapi juga pembinaan jati diri.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia