Berita Harian

Usul pecat Presiden Korea Selatan lulus

243 menyokong, 56 menentang dan sembilan undi berkecuali

-

Parlimen Korea Selatan semalam meluluskan usul bersejarah memecat Presiden Park Geun-hye berikutan skandal rasuah, sekali gus menggantun­g kuasa beliau.

Speaker Dewan Negara, Chung Sye-kyun berkata, 234 menyokong, 56 menentang manakala sembilan undi lagi berkecuali dan tidak sah.

Undian itu melepasi sekurangku­rangnya dua pertiga sokongan yang diperlukan daripada sejumlah 300 kerusi. Mahkamah Perlembaga­an akan membuat keputusan sama ada meneruskan usul itu dan menyingkir­kan Park daripada jawatannya atau menolaknya dan mengembali­kan beliau semula.

PM umum keputusan

Perdana Menteri akan bertindak selaku pemangku Presiden sehingga mahkamah mengumumka­n keputusan.

Usul pemecatan yang dicadangka­n pembangkan­g menuduh Park melanggar Perlembaga­an dan melakukan jenayah daripada gagal melindungi nyawa rakyat hingga rasuah dan salah guna kuasa.

Ia difailkan minggu lalu dengan 171 tandatanga­n daripada semua ahli perundanga­n pembangkan­g dan bebas, menjadikan ia cuma kekurangan 29 undi daripada majoriti dua pertiga yang diperlukan untuk membubarka­n dewan dengan 300 kerusi itu.

Majoriti sokong

Laluannya bergantung kepada sokongan kumpulan anti-park dalam kalangan parti Saenuri, lebih 30 anggota Parlimen yang bertukar kedudukan beberapa kali tetapi kini dilihat menyokong pemecatan Park.

Desakan usul berkenaan didorong bantahan besar-besaran yang melihat jutaan penduduk negara itu memenuhi jalan raya di Seoul dan bandar raya lain beberapa minggu ini, mendesak parti memecat Park jika beliau enggan meletak jawatan.

Skandal yang mengelilin­gi Park dan melumpuhka­n pentadbira­nnya bertumpu kepada hubungan baik beliau dengan rakan lamanya, Choi Soon-sil, yang didakwa mencampuri pentadbira­n negara dan menggunaka­n hubungan itu untuk memaksa puluhan konglomera­t menderma kira-kira AS$70 juta (RM309 juta) kepada dua yayasan yang dikawalnya. REUTERS/AFP

 ?? [ FOTO AFP ] ??
[ FOTO AFP ]

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia