Berita Harian

Tentera Iraq mula bedil kubu Daesh di Mosul

-

Anggota tentera Iraq membedil peluru berpandu ke arah kubu militan Daesh di selatan Mosul, semalam. Kerajaan Iraq mengumumka­n operasi serangan untuk membebaska­n rakyat di zon berkonflik itu.

Baghdad: Tentera kerajaan Iraq sudah mula melancarka­n serangan dalam misi membebaska­n orang awam, termasuk 350,000 kanakkanak di bahagian barat Mosul daripada cengkaman militan Daesh.

Asap tebal kelihatan menyelubun­gi beberapa perkampung­an di bandar itu berikutan serangan bertali arus daripada ratusan kenderaan tentera, termasuk dari udara merentasi padang pasir yang menjadi kubu militan berkenaan.

Operasi serangan kerajaan itu diumumkan Perdana Menteri Iraq, Haider al-abadi.

“Kami mengumumka­n permulaan fasa baharu operasi. Kami bergerak ke Nineveh untuk membebaska­n bahagian barat Mosul,” katanya dalam ucapan di televisyen, merujuk kepada wilayah di mana Mosul adalah ibu negeri.

“Tentera kami memulakan usaha membebaska­n warga Iraq daripada keganasan Daesh.”

PBB suarakan kebimbanga­n

Pasukan tentera kerajaan bulan lalu dilaporkan berjaya menawan bahagian timur bandar raya itu yang juga kubu kuat militan sebelum ini. Bahagian barat Mosul bagaimanap­un menjadi cabaran besar buat mereka berikutan kedudukan geografiny­a yang dipenuhi laluan berliku dan sempit.

Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sebelum ini menyuaraka­n kebimbanga­n terhadap nasib lebih 650,000 orang awam yang menghuni semua perkampung­an terbabit.

Susulan itu, risalah amaran dikeluarka­n kerajaan bagi memberi peringatan kepada semua penduduk sebelum serangan dilancarka­n.

 ?? [ FOTO REUTERS ] ??
[ FOTO REUTERS ]
 ?? [ FOTO REUTERS ] ?? Tentera Iraq mara ke selatan Mosul, semalam untuk menyerang kubu Daesh.
[ FOTO REUTERS ] Tentera Iraq mara ke selatan Mosul, semalam untuk menyerang kubu Daesh.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia