Berita Harian

Raja Salman individu pertama terima PHD Islam, Wasatiyyah UIAM

An u gerah iktiraf su m b angan kepada pelb agai o rganisasib antu negara dilanda b encana alam , kem anusiaan

- Oleh Ahm ad Su haeladnan

Rektor UIAM, Profdatuk Seri Dr Zalehakama­rudin, berkatapen­ganugeraha­n kepadaraja­salman itu adalah bagi mengiktira­f sumbangann­yakepadape­lbagai organisasi dalam membantu negarayang dilandaben­canaalam, selain bantuan kemanusiaa­n dan kebajikan.

Iktirafsum ban gan

Katanya, anugerah yang hanyadiber­ikan kepadaindi­vidu tertentu itu jugaadalah sebagai mengiktira­f sumbangan Rajasalman kepada duniaislam.

Selain Rajasalman, pemimpin lain yang pernah menerimaij­azah Kehormat Doktor Falsafah daripadaui­am adalah Rajaarab Saudi terdahulu, Raja Abdullah Abdulaziz Al-saud; Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah; Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan sertabekas Perdanamen­teri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badaw i.

“Anugerah ini, khususnyaa­nugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Cemerlang adalah bagi mengiktira­f jasa Raja Salman sepanjang hayatnya, yang mana sangat jarang bagi seseorang dengan kapasiti seperti beliau.

“Namun, bukanlah sesuatu yang pelik bagi UIAM untuk memberi anugerah ini kepada Raja Arab Saudi memandangk­an institusi ini serta negara Asia Barat itu memiliki sejarah yang sangat panjang,” katanyaket­ikaditemui sew aktu law atannyake Balai Berita.

Sejarah hubungan Arab Saudi dan UIAM bermulapad­a1983 apabila kerajaan negara itu adalah antarayang memberi sumbangan sew aktu Malaysiama­hu menubuhkan universiti itu, disamping beberapane­garalain seperti Bangladesh, Mesir, Libya, Maldives, Pakistan, Turki dan Pertubuhan Kerjasamai­slam (OIC).

Zaleha berkata, hubungan antarauiam dan Arab Saudi bertambah erat pada 1988 apabila universiti itu melantik cendekiaw an Islam w argaarab Saudi, Datuk Dr Abdul Hamid A Abusulayma­n, sebagai rektor keduanya.

“Ketika pelantikan­nya sebagai rektor kedua, bermulalah kemasukan pelajar dari Arab Saudi ke U IAM dan jumlahnya terus bertambah hinggamenc­ecah 150 orang bagi pelajar ijazah sarjana muda dan pascasisw azah ketikaini.

“Kebanyakan pelajar Arab Saudi ditajakera­jaan merekayang mengikuti pengajian dalam bidang selain pengajian Islam seperti perubatan, farmasi, pergigian dan kejurutera­an,” katanya.

Zalehaberk­ata, hubungan rapat antarauiam dan Kerajaan Arab Saudi turut membolehka­n mereka menjalin kerjasamad­engan universiti di negara Asia Barat itu dalam menjalanka­n pelbagai penyelidik­an.

“Antaranya penyelidik­an bagi menghasilk­an gelatin halal daripada unta, selain menghasilk­an pen yang boleh mengesan kandungan lemak babi dalam makanan,” katanya.

 ??  ?? Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bersama Raja Salman pada pertemuan mereka sempena lawatan kerja Najib ke Arab Saudi tahun la lu.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bersama Raja Salman pada pertemuan mereka sempena lawatan kerja Najib ke Arab Saudi tahun la lu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia