Berita Harian

RAJA SALMAN

‘Berselfie’ tarik tumpuan

- ̌ Jakarta

Pemerintah Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Alsaud tidak kisah ‘berselfie’ atau terbabit dalam rakaman gambar atau video ketika dalam lawatan ke Asia, yang dianggap sebagai melanggar protokol kunjungan pemimpin itu ke luar negara.

Pada hari pertama lawatan ke rantau berkenaan, Raja Salman tampil bersama dua pegawai atasan di Indonesia dan Malaysia dalam gambar dan klip video yang dikongsi beriburibu kali di atas talian.

Presiden Joko ‘Jokowi’ Widodo turut berkongsi video beliau dan Raja Salman di Facebook ketika menikmati hidangan makan malam di istana presiden di Bogor, berhampira­n Jakarta.

Lawatan Raja Salman

Dalam video itu, keduaduany­a membuat ulasan mengenai lawatan itu, yang pertama ke Indonesia oleh Raja Arab Saudi dalam tempoh hampir lima dekad, sekali gus memberikan peluang kepada penonton untuk menyaksika­n acara itu.

Ulasan bahasa Arab Ketika Jokowi kelihatan seperti memegang kamera telefon, Raja Salman dilihat memakan sup dan menggunaka­n peralatan berwarna emas sebelum memberi ulasan dalam bahasa Arab mengenai lawatan 12 harinya ke Indonesia, paling lama dalam kunjungan selama sebulan di Asia.

“Saya amat gembira berada di Indonesia dan dengan rakyat negara ini,” kata Raja Salman kepada kamera, ketika penterjema­h yang duduk di belakangny­a menterjema­hkan kenyataan itu ke dalam Bahasa Indonesia.

Beliau juga dirakamkan sedang ‘berselfie’ dengan bekas Presiden Megawati Sukarnoput­ri dan anaknya, Maharani, yang juga anggota Kabinet Jokowi.

Delegasi Raja Salman disertai ratusan pegawai dan hampir 500 tan bagasi, termasuk dua lif berwarna emas.

Beliau turut dijadualka­n mengunjung­i Brunei, China, Jepun, Maldives dan Jordan.

REUTERS

 ??  ??
 ??  ?? Jokowi (kanan) melihat bekas presiden, Megawati Sukarnoput­ri dan anaknya, Maharani, yang juga anggota kabinet ‘berselfie’ dengan Raja Salman di Istana Presiden, Jakarta, kelmarin.
Jokowi (kanan) melihat bekas presiden, Megawati Sukarnoput­ri dan anaknya, Maharani, yang juga anggota kabinet ‘berselfie’ dengan Raja Salman di Istana Presiden, Jakarta, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia