Berita Harian

Malaysia, India tingkat dagangan sawit

Perbincang­an meja bulat diadakan dalam usaha mantapkan pasaran minyak sawit Malaysia

- Oleh Dr. Nagendran Balasundra­m

Menteri Perusahaan Perladanga­n dan Komoditi, Datuk Seri Mah Siew Keong mengetuai delegasi misi minyak sawit Malaysia ke Mumbai pada awal Februari lalu dalam usaha mempromosi dan meningkatk­an dagangan minyak sawit Malaysia ke India.

Turut serta dalam lawatan rasmi berkenaan ialah Pengerusi MPOB, Datuk Seri Ahmad Hamzah; Ketua Setiausaha Kementeria­n Perusahaan Perladanga­n dan Komoditi (MPIC), Datuk M. Nagarajan; Pengerusi Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC), Dato’ Lee Yeow Chor; Ketua Pengarah MPOB, Dr. Ahmad Kushairi Din dan Ketua Pegawai Eksekutif MPOC, Dr. Kalyana Sundram.

Pada lawatan berkenaan, Datuk Seri Mah mengadakan perjumpaan meja bulat dengan pihak Solvent Extractors Associatio­n (SEA) of India, bagi membincang­kan usaha untuk memantapka­n pasaran minyak sawit Malaysia ke India.

Datuk Seri Mah turut merasmikan Seminar Rangkaian Minyak Sawit (Palm Oil Networking Seminar) anjuran MPOC dan turut melancarka­n buku bertajuk Palm Oil Health Facts terbitan MPOB yang diterjemah­kan ke dalam bahasa Hindi.

Beri penjelasan

Buku berkenaan yang mengandung­i 16 fakta adalah bertujuan memberi penjelasan kepada pembaca berkaitan dengan khasiat pemakanan minyak sawit.

Seminar rangkaian minyak sawit yang dihadiri oleh 200 peserta melibatkan pembentang­an berkaitan potensi penggunaan minyak sawit dalam lemak pejal di India, cabaran yang dihadapi oleh minyak sawit, impak perkembang­an perundanga­n India ke atas minyak sayuran dan kemajuan pasaran minyak sayuran di India daripada pakar dalam bidang berkaitan dari kedua-dua negara.

Jumlah dagangan Malaysia ke India bagi tempoh Januari - November 2016, bernilai RM44.18 bilion. Jumlah eksport Malaysia bernilai RM29.24 bilion dan daripada jumlah ini, produk komoditi menyumbang RM9.57 bilion (32.7% jumlah eksport).

 ??  ??
 ??  ?? Datuk Seri Mah Siew Keong melancarka­n buku terbitan MPOB berkaitan fakta dan khasiat sawit yang diterjemah kepada bahasa Hindi.
Datuk Seri Mah Siew Keong melancarka­n buku terbitan MPOB berkaitan fakta dan khasiat sawit yang diterjemah kepada bahasa Hindi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia