Berita Harian

Biak baka asas k

Baka Tenera ditanam secara meluas di Malaysia

- Oleh Mohd Saufi Awang

Industri sawit negara melakar sejarah dengan sambutan 100 tahun penanaman sawit secara komersial pada 18 Mei 2017 di Ladang Tennamaram, Sime Darby Plantation­s di Bestari Jaya, Selangor.

Pada tahun 1917, pengusaha ladang bangsa Perancis, Henry Fouconnier menanam sawit secara komersial di Ladang Tennamaram di tempat dahulunya dikenali Batang Berjuntai, Kuala Selangor.

Sejak penanaman pertama secara komersial, penanaman sawit terus berkembang pesat khususnya pada dekad 60an dan selepasnya yang melonjakka­n Malaysia sebagai negara pengeluar dan pengekspor­t utama minyak sawit dunia.

100 tahun selepas diusahakan secara penanaman komersial, keluasan kawasan penanaman sawit di seluruh negara mencecah 5.74 juta hektar.

Pokok kelapa sawit atau nama saintifik Elaeis guineensis berasal dari benua Afrika secara khususnya dari Guinea.

Elaeis dari perkataan greek iaitu elaion bermaksud minyak. Pokok sawit hidup subur di negara asal dan ditanam secara meluas di kawasan garisan khatulisti­wa yang menerima sinaran matahari dan curahan hujan sepanjang tahun meliputi negara-negara Afrika, Amerika Selatan, Selatan Pasifik dan Asia Tenggara.

Penglibata­n pengusaha ladang dan sektor perladanga­n mengusaha tanaman sawit secara komersial mencetuska­n fenomena perkembang­an penanaman sawit yang seterusnya menyumbang kepada perkembang­an perusahaan sawit negara.

Pada tahun 1925, keluasan tanaman sawit ialah 384 hektar dan meningkat kepada 31,000 hektar pada tahun 1940an.

Menjelang tahun 1960an, keluasan tanaman sawit negara menceca tar.

Penubuhan Felda pada tah agensi pembanguna­n tanah p rajaan persekutua­n dan neg ngusahakan penanaman sawi penyertaan peneroka dan p atau secara perladanga­n tel bang peningkata­n kawasan ta pada dekad selanjutny­a.

Kepesatan penanaman saw

Penggubala­n dasar pembang pertanian bagi penanaman sa tegi mempelbaga­ikan tanaman bergantung kepada getah tela kepesatan penanaman sawit.

Keluasan kawasan tanama ningkat dengan ketara pada t dan era selepasnya.

Penglibata­n pekebun kecil kan penanaman sawit sama a kelolaan agensi kerajaan ata hakan secara persendiri­an m sebanyak 40 peratus keluasan naman sawit negara yang se ningkatkan taraf hidup dan s penduduk luar bandar.

Sejarah penanaman sawit di Indonesia bermula dengan em sawit, dua dibawa daripada Botanical Garden dan dua bi Reunion Island yang kemudian di Bogor Botanical Garden, In tahun 1848.

Benih sawit yang berasal da sama seterusnya dibawa ke Sin ditanam di Botanical Garden dan seterusnya ke Tanah Mela yang bermula sebagai tanama

Baka sawit dari Sumatera y Deli Dura dibawa ke Malay ngusaha ladang sekitar tahun ditanam di Rantau Panjang ngor.

Baka dari pokok sawit yan Kuala Selangor seterusnya dit komersial pada tahun 1917 di namaram.

Pokok sawit dari baka Del melalui proses biak baka dari dengan baka sawit yang dib rika.

Sebahagian besar tanaman

 ??  ??
 ??  ?? Industri sawit berkembang pesat selepas pembukaan ladang pertama d
Industri sawit berkembang pesat selepas pembukaan ladang pertama d

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia