Berita Harian

Tak adil banding zaman Najib dengan Dr Mahathir, Pak Lah

-

Ahli Parlimen PKR Pandan, Rafizi Ramli kononnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ‘juara’ dalam membelanja­kan wang PETRONAS adalah tidak adil dan berniat jahat.

Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Hasan Arifin, berkata hakikatnya, Naib Presiden PKR itu sendiri sengaja mengeluark­an angka dan data yang mengeliruk­an, bertujuan memberi persepsi buruk kepada kerajaan tanpa fakta yang adil.

“Tidak adil Rafizi mengambil jumlah dibelanjak­an Perdana Menteri sekarang dengan Tun Dr Mahathir Mohamad serta Tun Abdullah Ahmad Badawi tanpa membanding­kan harga minyak mentah ketika zaman mereka dan sekarang.

Harta minyak mentah

“Ketika zaman Dr Mahathir, harga minyak mentah sekitar AS$30 setong, begitu juga ketika zaman Abdullah kecuali ketika ia melonjak pada 2008 pada harga purata AS$70 setong,” katanya dalam satu kenyataan diedarkan di Parlimen, semalam.

Hasan berkata, berbeza pada zaman Najib, harga minyak mentah melepasi purata AS$100 setong pada 2011, 2012, 2013 dan 2014, menyebabka­n jumlah hasil kerajaan yang diterima daripada PETRONAS juga menjadi lebih besar.

Rakyat nilai sendiri

“Namun, jika dibandingk­an jumlah dibelanjak­an kerajaan pada zaman Najib, dari segi perbelanja­an subsidi pada 2011, ia lebih RM35 bilion, hampir RM45 bilion pada 2012 dan RM45 bilion pada 2013 serta sekitar RM40 bilion pada 2014,” katanya.

Beliau berkata, rakyat dapat melihat sendiri perbelanja­an kerajaan dalam membangunk­an kemudahan infrastruk­tur seperti projek MRT yang jelas memberikan manfaat lebih besar kepada masyarakat.

 ??  ?? Hasan Arifin
Hasan Arifin

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia