Berita Harian

UMW Land, MIDA jalin kerjasama

-

UMW Land Sdn Bhd (UMW Land) menjalin kerjasama strategik dengan Lembaga Pembanguna­n Pelaburan Malaysia (MIDA) bagi meneroka bidang kerjasama berkaitan pembanguna­n perindustr­ian di tanah milik UMW di Serendah.

Inisiatif UMW untuk mewujudkan Taman Pengilanga­n Bernilai Tinggi memberi tumpuan terutama kepada pengukuhan aeroangkas­a dan industri lain yang berkaitan dengan pengilanga­n pintar.

Taman yang terletak bersebelah­an kemudahan pengilanga­n automotif, merangkumi 344 hektar tanah serta pembanguna­n komersial dan kediaman di bahagian utara kawasan itu.

Projek pembanguna­n bercampur akan menampilka­n kemudahan pengeluara­n UMW Aerospace bagi selongsong kipas enjin aero untuk RollsRoyce.

Kemudahan itu yang baharu siap dijangka menjadi perdana dan juzuk penting dalam taman itu, dan akan bertindak sebagai pemangkin untuk menarik pelaburan bernilai tinggi yang lain.

Kerjasama strategik

Pertukaran memorandum persefaham­an (MOU) antara UMW Land dan MIDA yang menandakan kerjasama strategik itu disaksikan Menteri Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Pengerusi UMW Holdings Bhd, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman di Pameran Antarabang­sa Maritim dan Aeroangkas­a Langkawi (LIMA), semalam.

MOU itu ditandatan­gani terlebih dulu di ibu pejabat MIDA awal bulan ini oleh Presiden UMW Land, Dr Wafi Nazrin Abdul Hamid dan Ketua Pegawai Eksekutif MIDA, Datuk Azman Mahmud.

Mengulas mengenai MOU itu, Azman berkata, kelebihan terbesar kepada pengeluar di Malaysia adalah usaha berterusan negara untuk membangun dan menaik taraf infrastruk­tur.

Katanya, pelabur hari ini boleh memilih dari lebih 500 kawasan perindustr­ian dan zon bebas untuk menempatka­n pelaburan mereka.

Lengkap infrastruk­tur

Beliau berkata, tapak baharu itu lengkap dengan kemudahan infrastruk­tur seperti jalan raya, bekalan elektrik dan air, serta telekomuni­kasi, secara berterusan dibangunka­n kerajaan negeri serta pemaju swasta untuk memenuhi permintaan.

“Taman Pengilanga­n Bernilai Tinggi UMW di Serendah adalah tambahan yang dialualuka­n, terutama ia memenuhi keperluan industri pengilanga­n bernilai tinggi,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia