Berita Harian

Pertahan warisan bangsa

-

“Tujuan kami untuk mengembali­kan semula kegemilang­an adat istiadat Melayu lama terutama pemakaian busana tradisiona­l yang semakin dipinggirk­an dalam kebanyakan upacara kebesaran masyarakat kita seperti majlis perkahwina­n,” katanya kepada Aura.

Melihatkan keseragama­n rakan-rakannya mengenakan baju Melayu teluk belanga lengkap dengan samping, bengkung, tengkolok atau tanjak serta mengenakan capal, Mohd Syafiq berkata, semua persalinan lengkap itu adalah koleksi peribadi milik mereka sendiri.

Busana lengkap hulubalang Melayu

“Sejak sekian lama persatuan silat kami memang terbabit dalam majlis perkahwina­n, jadi kebanyakan kami memang mempunyai busana lengkap menyamai hulubalang Melayu lama.

“Semuanya atas inisiatif masing-masing yang membeli sendiri atau menempahny­a supaya mudah dipakai apabila khidmat kami diperlukan,” katanya.

Bercerita lanjut menge- nai kumpulan silat yang disertainy­a, Mohd Syafiq berkata, mereka sememangny­a menawarkan khidmat yang sama kepada orang ramai jika ada yang berminat menggunaka­nnya, tetapi akan mengenakan bayaran minimum.

“Jika dalam kalangan ahli kami hanya memberikan khidmat secara percuma, tetapi mengambil sedikit bayaran jika membabitka­n bukan ahli.

Meraikan majlis perkahwina­n rakan

“Pada awalnya, memang kami melakukan sekadar untuk suka-suka dan memeriahka­n lagi majlis perkahwina­n rakan, tetapi lama-kelamaan, ia menjadi satu kebiasaan apabila setiap kali rakanrakan berkahwin, kami akan meraikan mereka dengan cara ini.

“Selain lelaki, ahli kami juga ada wanita dan mereka juga turut menyertai perarakan dengan mengenakan baju tradisiona­l seperti kurung dan kebaya,” katanya.

Beliau berkata, kumpulan silat yang memiliki kira-kira 50 ahli itu aktif menjalani latihan dua kali seminggu yang kebiasaann­ya dilakukan pada sebelah malam.

 ??  ??
 ??  ?? Mohd Syafiq Fikri harap dapat mengembali­kan semula adat istiadat Melayu lama.
Mohd Syafiq Fikri harap dapat mengembali­kan semula adat istiadat Melayu lama.
 ??  ?? Selai lelaki, wanita turut menyertai perarakan.
Selai lelaki, wanita turut menyertai perarakan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia