Berita Harian

Lahir pemikir, pemimpin global

-

Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) menjalin kerjasama dengan Universiti N agoy a, Jepun selepas menandatan­gani memorandum persefaham­an (MOU) di negara matahari terbit itu, baru-baru ini.

Memorandum berkenaan bagi melicinkan proses menjay akan program pertukaran pelajar, pensy arah dan kerjasama peny elidikan yang membaw a kebaikan kepada kedua-dua pihak.

Pada majlis menandatan­gani MOU itu, UPSIDIW akili oleh N aibcanselo­rny a, Prof Datuk Dr Mohammad

Shatar Sabran, manakala Universiti N agoy a diw akil oleh Prof Dr Ujiie Tatsuo.

Mohammad Shatar dalam ucapanny a, berkata, pihakny a meny okong penuh program jalinan antarabang­sa berkenaan dan berharap Upsiakan menerajui program ‘Well-being Asia’ terutama di N usantara.

Katany a, menjadi satu penghormat­an apabila sebuah universiti tersohor di Jepun y ang pernah melahirkan enam penerima H adiah N obel memilih UPSI sebagai rakan kerjasama di Asia terutama dalam melaksana program Kesejahter­aan Asia y ang ditaja oleh Kementeria­n Pendidikan, Buday a, Sukan, Sains dan Teknologi Jepun.

“Program ini bertujuan melahirkan pemikir dan pemimpin global y ang dapat mentransfo­rmasikan komuniti setempat terutama komuniti minoriti dan golongan terpinggir dari aspek pendidikan, kesihatan, kesejahter­aan, persamaan gender dan kepimpinan.

“Kerjasama Upsi-universiti N agoy a tepat pada masanya berikutan Malaysia adalah negara berbilang kaum y ang kay a dengan pelbagai buday a dan sistem sosial serta sesuai dijadikan habpeny elidikan untuk program Well-being Asia y ang selari dengan agenda Transforma­si

5 0 (TN 5 0),” katany a.

Taw ar kursus relevan

Sementara itu, Prof Ujiie berkata, universiti berkenaan berharap dapat menghantar lebih ramai pelajarny a ke Upsiuntuk program pertukaran pelajar dengan termeterai­ny a MOU berkenaan.

Beliau berkata, pusat peny elidikan Well-being Asia sudah diw ujudkan di negara maju seperti Amerika Sy arikat dan Jepun, namun di negara membangun ia masih kurang.

“Jadi, say a mencadangk­an Upsidapat mew ujudkan pusat satelit untuk program Well-being Asia, selain menaw arkan kursus atau program y ang relevan untuk pelajar Jepun,” katany a.

Sebelum ini, delegasi Universiti N agoy a y ang terdiri daripada pelajar dan pensy arahny a pernah mengadakan law atan sambil belajar ke Malay sia untuk program Well-being Asia y ang dikendalik­an UPSI pada tahun 2014 dan 2016.

Beberapa bahagian di Upsimemban­tu delegasi Universiti N agoy a membuat law atan sambil belajar ke beberapa sekolah jenis kebangsaan sekitar Tanjung Malim dan perkampung­an Orang Asli.

 ??  ?? Mohammad Shatar (kanan) bertukar dokum en dengan Ujiie Tatsuo,baru-baru ini.
Mohammad Shatar (kanan) bertukar dokum en dengan Ujiie Tatsuo,baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia