Berita Harian

Real, Atletico diundi berentap separuh akhir

-

NYON (Switzerlan­d): Hasil undian Liga Juara-juara semalam menyaksika­n pertemuan tetangga antara juara 11 kali Real Madrid dan Atletico Madrid pada aksi separuh akhir.

Satu lagi aksi separuh akhir menemukan Monaco dan Juventus - dengan Real dan Monaco akan menjadi tuan rumah pada perlawanan pertama 2 dan 3 Mei ini.

Pada final 2014 dan 2016, Real Madrid menewaskan Atletico tetapi bermain di tempat lawan pada perlawanan kedua memberi kelebihan kepada seteru Real itu.

Pertemuan antara Monaco dan Juventus pula menyaksika­n pertembung­an antara juara Perancis yang begitu tajam di barisan depan dengan 24 gol dijaringka­n sejak mara ke peringkat kumpulan, dan juara Itali yang begitu ampuh di benteng dengan hanya dua kali dibolosi sepanjang kempen kali ini.

Ajax kembali bersaing

Monaco, yang disingkirk­an juara dua kali Juventus pada separuh akhir Liga Juara-juara 1997-98, be- lum pernah menjuarai kejohanan ini dengan pencapaian terbaik ialah mara ke final pada edisi 2004.

Sementara itu dalam undian Liga Europa, Manchester United akan menentang Celta Vigo manakala Lyon bertemu Ajax pada aksi separuh akhir.

Dalam undian yang dilakukan semalam, United dan Lyon akan menjadi tuan rumah pada perlawanan pertama yang berlangsun­g pada 4 Mei manakala aksi timbal balik pada 11 Mei.

Celta Vigo yang mara ke kelompok empat terakhir saingan Eropah buat kali pertama itu pula memburu gelaran sebagai pasukan kelapan dari Sepanyol memenangi Liga Europa atau Piala UEFA dalam tempoh 12 tahun.

Ajax kembali mewarnai kancah separuh akhir Eropah buat julung kali sejak Liga Juara-juara 1997.

Lyon hanya dua kali pernah mara hingga ke peringkat ini – Liga Juara-juara 2010 dan Piala Pemenang-pemenang Piala Eropah 1964 yang sudah dimansuhka­n.

 ??  ?? Kedudukan undian separuh akhir Liga Juara-juara Eropah yang berlangsun­g di Nyon, Switzerlan­d, semalam.
Kedudukan undian separuh akhir Liga Juara-juara Eropah yang berlangsun­g di Nyon, Switzerlan­d, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia