Berita Harian

Seni hasilkan kopi terbaik

-

Menikmati secawan kopi panas diselangi dengan aroma yang cukup mempesonak­an mampu membuatkan seseorang hampir terleka dibuai keenakan rasa.

Kopi yang dinikmati dalam keadaan tenang mampu menghilang­kan tekanan sekali gus memberi tindak balas kepada hormon untuk menenangka­n.

Ada ratusan jenis biji kopi di seluruh dunia, apa yang menentukan ia murah atau mahal adalah kualiti.

Setiap spesies kopi menghasilk­an rasa yang berbeza dan paling menarik, hasil kacukan beberapa biji kopi mampu menghasilk­an rasa buah atau coklat pada penghujung rasa.

Penghasila­n kopi premium pula dikatakan cukup rumit, di samping memerlukan penelitian dalam pemilihan biji kopi yang ranum dan berkualiti.

Bagi ‘kaki kopi’ seperti Pablo Hoony Wei Bialaszyns­ki, beliau menilai minuman itu dari sudut berbeza dan berkongsi mengenai keunikan kopi pada satu sesi khas Kemahiran

Asas Barista di Akademi Common Man Coffee bersama media, baru-baru ini.

Ikut gred

Di akademi tempat beliau berkhidmat sebagai tenaga pengajar itu, ia menggunaka­n kopi spesies Arabica yang diperoleh daripada Australia, India dan Indonesia.

Pablo berkata, pihaknya menjejaki keluarga peladang kopi di utara Sumatera Indonesia yang dikenali sebagai lima puteri, bagi mendalami proses pembuatann­ya.

“Terdapat dua jenis kopi Arabica iaitu gred premium dan komoditi. Antaranya kopi komoditi kopi Brazil yang boleh ditukar beli dengan jenis seumpamany­a.

“Kopi juga diukur nilai grednya antara 0 hingga 100.

“Justeru, kopi premium mempunyai gred 80 ke atas. Kebiasaann­ya ia tidak melebihi 95, kerana ia akan menjadi terlalu premium,” katanya kepada Aura.

Pablo juga berkata, ia dinilai berdasarka­n prosesnya yang bermula dengan menuai buah kopi itu dari ladang.

Kaedah ini dilakukan dengan dua cara iaitu menggunaka­n mesin pemetik buah atau dipetik menggunaka­n tenaga buruh.

“Tidak semua ladang kopi bersifat landai dan ladang yang bersifat rata boleh menggunaka­n kemudahan mesin. Bagi ladang yang bertingkat, biji kopi akan dipetik sendiri oleh peladang,” katanya.

Sejurus dipetik ia akan dijemur dan dikeringka­n di bawah matahari selama tiga hingga empat minggu.

Biji kopi yang paling ranum berwarna kemerahan ini akan melalui proses pencucian serta direndam dalam air dalam tempoh 24 hingga 48 jam.

Kemudian ia dikeringka­n dan disimpan di dalam gudang sebelum dijual kepada penjual kopi.

“Bagi memastikan kopi yang dituai benar-benar berkualiti, tempoh selepas ia dituai akan direkodkan dan penggunaan­nya mampu bertahan antara enam ke sembilan bulan.

“Kopi yang sudah dipanggang pula hanya mampu bertahan antara dua hingga tiga minggu,” katanya.

Seni barista

Pelbagai kafe di dalam dan luar negara menawarkan kopi terbaik dengan perkhidmat­an barista terhebat.

Barista yang mempunyai kemahiran akan tahu menghargai serta mendalami ilmu asas sebagai pembuat kopi di kafe.

Pablo berkata, kemahiran barista akan difokuskan kepada tiga bahagian iaitu dos atau kuantiti kopi, pengagihan dan memampatka­n kopi (tamping) bagi menghasilk­an secawan kopi sempurna.

“Menggunaka­n mesin kopi, sebanyak 22 gram kopi akan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap kafe mungkin berbeza kuantitiny­a. Permukaan bekas kopi perlu dikemas rata dengan jari bagi membuang lebihan kopi.

Ini dikenali sebagai proses pengagihan. Tujuannya supaya air yang akan melalui serbuk kopi ini akan sekata dan seimbang.

“Alat mampat atau pemberat akan digunakan bagi memampatka­n serbuk kopi tadi. Tekanan pemberat itu adalah seberat sepuluh kilogram (kg). Kopi itu kemudian akan ditimbang mengikut nisbah bru sebelum dipanggang. Tempoh optimum adalah di antara 26 ke 32 saat,” katanya.

 ?? [ FOTO ROHANIS SHUKRI/BH ] ??
[ FOTO ROHANIS SHUKRI/BH ]
 ??  ?? Pablo menunjukka­n cara membuat kopi.
Pablo menunjukka­n cara membuat kopi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia