Berita Harian

Tentera Malaysia-thailand manfaat latihan taktikal

-

Pengkalan Hulu: Warga Tentera Darat Malaysia (TDM) yang terbabit dalam Eksesais Land Thamal Siri 23/2017 digesa memanfaatk­an peluang menimba ilmu daripada rakan daripada negara jiran untuk memperkema­s taktikal serta strategi tempur, bagi mempertaha­nkan benteng negara.

Panglima Medan Barat TDM, Leftenan Jeneral Datuk Azizan Md Delin, berkata peluang bersemuka melalui latihan dua hala antara Malaysia dan Thailand itu, wajar dijadikan platform kerjasama terbaik antara kedua-dua negara yang kini berkongsi jaringan sempadan.

Beliau berkata, melalui eksesais ini banyak pelajaran serta pengalaman baharu dibekalkan kepada semua anggota dan mereka yang terpilih perlu memanfaat ilmu yang dipelajari sebaik mungkin.

Timba ilmu daripada rakan

“Saya sarankan anggota menimba ilmu daripada rakan dari Thailand dan pengalaman diperoleh dapat dimanfaat bagi memperkasa mutu kerja dalam menghadapi cabaran masa depan.

“Inilah peluang untuk kita berkongsi ilmu dan jangan abaikan setiap cabaran, biar kita bermandi peluh ketika latihan dan jangan bermandi darah di medan pertempura­n,” katanya ketika merasmikan Pembukaan Eksesais Land Thamal di Batalian Ke-3 Rejimen Sempadan di Kem Pengkalan Hulu, di sini, semalam.

Yang turut hadir mengetuai pihak Thailand ialah Komander Lima Infantri Division Tentera Darat Diraja Thailand, Major Jeneral Sittiporm Musikasin.

Eksesais Land Thamal yang masuk siri ke-23 kali ini berlangsun­g selama sembilan hari di kawasan latihan di Kampung Ulu Legong, Bukit Hijau dan persekitar­an Pengkalan Hulu, dengan 200 anggota tentera darat daripada Malaysia dan Thailand terbabit.

Mengenai eksesais bersama itu, Azizan berkata, kerjasama dalam ketenteraa­n antara dua negara yang dilakukan secara timbal balik itu membuktika­n persefaham­an antara Malaysia dan Thailand dalam ketenteraa­n tetap utuh dengan kedua-duanya saling bekerjasam­a terutama di sempadan.

 ?? [FOTO SAFURI KAMARUDIN/BH] ?? Azizan (dua dari kanan) memakaikan lilitan Toha kepada ketua latihan Eksesais Land Thamal di Kem Pengkalan Hulu, semalam.
[FOTO SAFURI KAMARUDIN/BH] Azizan (dua dari kanan) memakaikan lilitan Toha kepada ketua latihan Eksesais Land Thamal di Kem Pengkalan Hulu, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia