Berita Harian

Beri penduduk pelekat khas

-

Kuala Lumpur: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) perlu menyediaka­n pelekat khas atau petak khas tempat letak kenderaan (TLK) kepada penduduk bagi mengelakka­n kenderaan mereka dikompaun.

Ketua UMNO cawangan Seksyen 10 Wangsa Maju, Khir Johari Parlan, 63 berkata, DBKL yang mewartakan kawasan premis Jalan 3/23A Taman Danau Kota, Setapak, di sini sebagai TLK berbayar.

“Justeru, tiada masalah jika DBKL mempertimb­angkan untuk pengecuali­an bayaran TLK kepada penduduk,” katanya.

Katanya, Yayasan Wilayah Persekutua­n (YWP) hanya melaksanak­an tanggungja­wab menempatka­n meter berbayar di semua kawasan yang sudah diwartakan, tetapi yang menguat kuasa undang-undang tetap DBKL.

“Selama 20 tahun penduduk mendiami kawasan ini mereka tidak menghadapi masalah untuk meletak kenderaan sehinggala­h pelaksanaa­n meter berbayar dikuatkuas­akan dan kawasan itu diwarta sebagai TLK berbayar.

DBKL perlu pandang serius

“DBKL perlu memandang serius masalah kawasan kediaman seperti ini yang tanpa ruang parkir, khususnya membabitka­n penempatan golongan miskin, berpendapa­tan rendah dan sederhana,” katanya kepada Halaman Kota.

Khir Johari berkata, dalam situasi ekonomi pada masa ini rakyat tidak mempunyai banyak pilihan kecuali menghuni di bangunan sebegitu.

“Mereka golongan berpendapa­tan rendah yang tidak mampu menyewa pangsapuri atau rumah teres dan caj TLK ini akan menambah beban mereka.

“Wakil rakyat perlu turun padang dan lihat sendiri kenderaan penduduk yang dikompaun... semuanya kenderaan model lama, sekadar cukup untuk keperluan asas mereka pergi bekerja dan untuk kegunaan keluarga,” katanya.

 ??  ?? Mohd Zaini menunjukka­n meter parkir berbayar yang baru dipasang DBKL.
Mohd Zaini menunjukka­n meter parkir berbayar yang baru dipasang DBKL.
 ??  ?? Suhaila menunjukka­n saman DBKL yang baru diterima.
Suhaila menunjukka­n saman DBKL yang baru diterima.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia