Berita Harian

Mahkamah Tinggi tegah Tony Pua terus fitnah Najib

Dilarang terbit kenyataan, klip video

- Oleh Ahmad Johari Mohd Ali

Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua dilarang daripada terus menerbitka­n kenyataan dan klip video yang memfitnah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Kenyataan dan klip video berkenaan dikeluar dan disiarkan Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya Utara itu pada 6 April lalu, bertajuk ‘BN Govt abandons all Bills to give precedence to PAS RUU 355 Private Member’s Bill’ yang dimuat naik dalam laman Facebook ‘Tony Pua’.

Mahkamah Tinggi semalam membenarka­n permohonan Najib untuk mendapatka­n injunksi sementara dua belah pihak (inter-parte) bagi perintah supaya Pua dilarang daripada terus menerbitka­n kenyataan dan klip video berkenaan.

Perintah dikeluarka­n Hakim Datuk Mohd Zaki Abdul Wahab dalam kamar beliau.

Dapat injunksi

Peguam, Datuk Mohd Hafarizam Harun yang mewakili Najib, ketika ditemui berkata pihaknya memperoleh injunksi itu sehingga kes saman dikemukaka­n anak guamnya terhadap Pua dibicara dan diputuskan.

Katanya, Mohd Zaki membenarka­n permohonan plaintif dengan alasan ada isu serius yang perlu dipelihara sehingga perbicaraa­n dan untuk mengekalka­n ‘status quo’.

“Oleh itu isu ini perlu dipelihara sehingga perbicaraa­n tanpa menjejaska­n kedudukan plaintif,” katanya sambil memaklumka­n, mahkamah menetapkan 13 September ini bagi pengurusan kes.

Najib atas kapasiti peribadi, memfailkan saman itu pada 21 April lalu, berkata Pua membuat satu kenyataan di ruang legar Bangunan Parlimen yang dirakam dan dimuat naik oleh Ahli Parlimen DAP itu pada 6 April.

Fitnah terhadap jawatan

Kenyataan itu fitnah terhadap jawatannya selaku Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, bermaksud beliau salah guna kuasa dengan memberi arahan melalui Kabinet kepada Speaker Dewan Rakyat supaya mengusulka­n Rang Undang-undang Persendiri­an dan mengenepik­an rang undang-undang lain.

Beliau berkata, ia juga bermaksud dirinya tidak menghirauk­an doktrin pengasinga­n kuasa dan berkonspir­asi dengan PAS untuk memecah undi Melayu dalam kalangan pembangkan­g. Peguam

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia